پیش‌آغشته کربن اپوکسی به همت پژوهشگران ایرانی تولید صنعتی شد

پژوهشگران گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران موفق به تولید پیش‌آغشته‌های کربن اپوکسی و شیشه اپوکسی در مقیاس صنعتی برای ساخت قطعات کامپوزیتی حساس شدند.

به گزارش شانا، پیش‌آغشته یک محصول حد واسط میان مواد اولیه و کامپوزیت نهایی است که تمامی فرآیندهای طراحی، فرمولاسیون، آغشته‌سازی الیاف، تنظیم محتوای رزین و تثبیت رزین روی الیاف در آن انجام شده و برای ساخت محصول نهایی تنها نیازمند لایه چینی و پخت نهایی است، بنابراین با استفاده از این مواد می‌توان قطعات کامپوزیت حساس را در محیطی تمیز و با دقت بالا و تکرارپذیری عالی تولید کرد. پیش‌آغشته‌ها برای ساخت کامپوزیت‌ها با کارایی بالا و پیشرفته، استفاده می‌شوند.

محمدحسین بهشتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و مجری طرح فناور تولید صنعتی پیش‌آغشته، در این باره گفت: پس از چند سال تحقیق و توسعه و اجرای طرح‌های کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری امیررضا پولادوند، دانشجوی دکترای پژوهشگاه موفق شدیم دانش فنی تولید انواع مختلفی از این پیش‌آغشته‌ها را استخراج و دو نوع از آنها را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی به تولید موفق صنعتی پیش­‌آغشته‌های اپوکسی به طول حدود ۳۰۰ متر در عرض یک متر در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و یادآور شد: هدف از تولید این محصول کمک به صنایع تولید قطعات کامپوزیتی حساس کشور و بازاریابی و بازارسازی این محصول است.

این محقق همچنین افزود: تولیدکنندگان محصولات کامپوزیتی برای مصارف داخلی و صادراتی به‌منظور افزایش کیفیت قطعات تولیدی، همچنین سرعت تولید خود می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

بهشتی تأکید کرد: هیچ محدودیتی در زمینه نوع الیاف، درصد رزین و نوع پارچه وجود ندارد و تیم فناور مجری این طرح می‌توانند انواع پیش­‌آغشته­‌ها را در مقیاس صنعتی تولید و عرضه کنند.

براساس اعلام وزارت علوم، تولید صنعتی پیش‌آغشته­‌های فنولی شیشه چند سال قبل از سوی گروه کامپوزیت این پژوهشگاه انجام شده بود.

کد خبر 462590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =