ضرورت تقویت زیرساخت‌های انرژی در منطقه اوراسیا

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: پروژه‌های بخش انرژی با تقویت زیرساخت‌های لازم در منطقه اوراسیا توسعه می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک، احمد اسدزاده در میزگرد تخصصی با موضوع صنعت انرژی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای شکل‌گیری مشارکت بزرگ اوراسیایی در روسیه اظهار کرد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه اوراسیا داریم، اما به‌دلیل اینکه زیرساخت‌های مربوطه فراهم نیست، نتوانستیم موفقیت‌های خوبی به‌دست آوریم.

وی تصریح کرد: برای نمونه اگر اکنون بخواهیم موضوع تجارت نفت را بین ایران و روسیه رقم بزنیم، بنادر ما دچار مشکل هستند و زیرساخت‌های ما چه در طرف روسیه و چه در طرف ایران ضعیف است. موضوع لایروبی رودخانه ولگا، لایروبی بنادر روسیه، موضوعاتی است که باید از سوی هر دو طرف دنبال شود تا بتوانیم تجارت را در اوراسیا بین ایران و روسیه توسعه دهیم.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه ما اتصالات ریلی ضعیفی در کریدور شمال به جنوب داریم که نیاز است تقویت شود، افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر بین رشت تا آستارا در ایران نیاز به تکمیل شدن دارد که اگر این اتفاق رخ دهد نزدیک به ۵۰ درصد هزینه‌ها و مدت زمان حمل‌ونقل بین کشورهای اوراسیا و جنوب شرق کم می‌شود.

به گفته اسدزاده، اگر بخواهیم از ایران به روسیه صادرات فرآورده یا محصولات پتروشیمی داشته باشیم، تعرفه‌های ترانزیتی در مسیر یکسان نیست و این مشکل ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری اینکه سوآپ بین ایران و ترکمنستان و ایران و آذربایجان می‌تواند افزایش یابد، اظهار کرد: ایران با دارا بودن موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز می‌تواند گذرگاه بسیار مطلوبی برای انتقال انرژی از مناطق حاشیه‌ای دریای خزر و کشورهای اوراسیایی به جنوب شرق آسیا باشد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت بر ضرورت ایجاد یک دبیرخانه قوی برای تقویت پروژه‌های انرژی منطقه اوراسیا تأکید کرد و پیشنهاد داد: کشورهای منطقه می‌توانند یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنند، کنسرسیوم مشترک انرژی داشته باشند، شرکت‌های دانش‌بنیان را با برگزاری همایش به هم نزدیک و پالایشگاهی در منطقه اوراسیا که کشورهای عضو در آن سهام داشته باشند، تأسیس کنند، همچنین پیگیر سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف سوخت باشند. معتقدم اینها مواردی است که باید آن را دنبال کنیم.

اسدزاده ادامه داد: کریدور شمال به جنوب هم‌اکنون در سمت ایران ۱۰ میلیون تن ظرفیت دارد و از همین ۱۰ میلیون تن هم استفاده کافی نمی‌شود. این قابلیت وجود دارد که این مقدار سه برابر افزایش پیابد و اگر این اتفاق رخ دهد، تحرک ایجاد می‌شود. برای نمونه، بر اساس آماری که داریم، روسیه ۲۵ میلیون تن زغال‌سنگ به هند صادر می‌کند که مسافتی طولانی را باید طی کند. در صورتی که براساس برآورد ما اگر از طریق ریل و ایران انجام شود، بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ها کاهش و ۶۰ درصد هم زمان انتقال تقلیل می‌یابد.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم زیرساخت‌های لازم را در منطقه اوراسیا تقویت کنیم، می‌توانیم پروژه‌های بخش انرژی را هم با اتکا به این زیرساخت‌ها توسعه دهیم.

کد خبر 463021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =