فضای غیررقابتی مهم‌ترین چالش در تأمین انواع شناور

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران مهم‌ترین نیازهای این شرکت را برای تأمین انواع شناور تبیین کرد و گفت: مهمترین مشکل در تأمین شناور در سال‌های اخیر فضای غیررقابتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا مهدی‌زاده صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران یکی از معضلات اصلی شرکت نفت فلات قاره ایران را تأمین شناورهای مناسب برای پشتیبانی از فعالیت‌های عملیاتی دانست و اظهار کرد: این شرکت با توجه به گستره عملیاتی از شمال خلیج فارس تا تنگه هرمز، متنوع‌ترین خدمات را از انواع شناور از جمله خدماتی، غواصی و...  می‌گیرد و به نسبت دیگر شرکت‌های دریایی از متنوع‌ترین سبد شناوری استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۵ ملیت ۸۰ درصد شناورهای خارجی و ۲۰ درصد ایرانی بوده است، افزود: هم‌اکنون ملیت ۹۵ درصد شناورها داخلی و ۵ درصد خارجی است، البته شناورهای شرکت‌های داخلی بیشتر شناورهای خارجی هستند که با پرچم ایران در حال فعالیت هستند و متأسفانه ما کمتر شناور ساخت داخل داریم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه چند یارد برای ساخت شناور در کشور وجود دارد که با وجود آنکه دارای ظرفیت خالی هستند، از آن استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: این شرکت در سال ۹۶ دارای ۸۴ شناور در سرویس بود که اکنون این عدد به ۶۰ رسیده است، دلیل اصلی این کاهش امضای قراردادها به‌صورت EPCD است که در آن پیمانکاران ملزم به تأمین شناورها هستند.

مهدی‌زاده مهم‌ترین مشکل در تأمین شناور در سال‌های اخیر را با توجه به دستور تأمین شناور از شرکت‌های داخلی فضای غیررقابتی برشمرد و توضیح داد: فرض کنید ما چهار مناقصه برای تأمین شناور منتشر کردیم که در این مناقصه تنها دو شرکت با دو شناور حضور می‌یابند. واقعاً فضا غیرقابتی است که باید در این زمینه گام اساسی برداشت.

وی عمر بالا و فرسودگی شناورها، زمان‌بر بودن انجام تعمیرات شناورها، کمبود نیروهای متخصص دریایی و... را بعضی از چالش‌ها در این بخش اعلام و تصریح کرد: شرکت نفت فلات قاره ایران به تعدادی شناور از جمله ۲۴ فروند شناور خدماتی به طول ۳۰ تا ۴۵ متر، ۴ شناور تعمیراتی، ۲ شناور غواصی، تعدادی شناور تدارکاتی به طول ۵۰ تا ۶۵ متر و ... نیاز دارد.

کد خبر 463226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =