آنکارا: برای کاهش قیمت نفت، تحریم ایران را بردارید

وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از آمریکا به‌دلیل اعتراض به‌تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت گفت: تحریم‌هایی بر صادرات نفت ایران اعمال شده که رفع آنها برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.

به گزارش شانا،  مولود چاووش‌اوغلو  امروز (جمعه، ۲۹ مهرماه) خواستار لغو تحریم‌های ایران به‌منظور کاهش قیمت جهانی نفت‌خام شد.

به نوشته خبرگزاری «اتولی، چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در همایشی در استان «نوشهر» خطاب به آمریکا و اروپا گفت: اگر می‌خواهید قیمت نفت را کاهش دهید، تحریم‌های ایران را لغو کنید.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره هشدار آمریکا به بازنگری در روابط با عربستان سعودی به‌دلیل تصمیم سازمان «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت، از واشنگتن به‌دلیل تهدید و ارعاب ریاض به بهانه کاهش تولید نفت انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این‌ باره توضیح داد: جهان به نفت و گاز طبیعی ونزوئلا نیاز دارد، همچنین تحریم‌هایی بر نفت ایران اعمال شده است، اگر می‌خواهید قیمت‌ها کاهش یابد، تحریم‌ها را بردارید.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از سخنانش سازمان امنیت و همکاری اروپا را عامل اصلی بن‌بست در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان توصیف کرده و گفت: تصمیم‌هایی که در این سازمان گرفته شده، در تناقض با قوانین کاربردی آن است.

وی با بیان اینکه اروپا می‌تواند از گذرگاه حیاتی انرژی شرق به غرب سود ببرد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا نشست چهارجانبه‌ای را در پراگ برگزار کرد، اما برخلاف توافق‌های پیشین تصمیم گرفتند.

وزیر امور خارجه ترکیه در موضوع مناقشه قبرس نیز گفت: دولت یونانی قبرس، هیچ موردی را با قبرسی‌های ترک شریک نمی‌شود، از جمله آب و برق، ترکیه اما به اقدام‌های خود برای کسب مشروعیت جهانی برای قبرس شمالی ادامه می‌دهد.

بحران انرژی در اروپا و آمریکا و افزایش بهای نفت و گاز در این کشورها در پی اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به بهانه اجرای عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس و آغاز جنگ با اوکراین رخ داد. مسکو نیز برای تلافی تحریم‌های یکجانبه غرب، ضمن قطع صادرات گاز به تعدادی از کشورهای اروپایی، خواستار پرداخت هزینه واردات انرژی از روسیه به واحد پول «روبل» شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیش‌تر با بیان اینکه اوپک‌پلاس ائتلافی مسئول است که خواهان ثبات در بازارهای انرژی است، گفت: تصمیم اعضای آن برای کاهش تولید نفت نیز با هدف تثبیت بازار جهانی بود.

اقدام اوپک‌پلاس در کاهش تولید نفت در بحبوحه بحران انرژی غرب سبب شد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور برداشت ۱۵ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت این کشور به بازارهای جهانی را صادر کند.

کد خبر 463326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =