اتمام موفقیت‌آمیز پروژه پژوهشی تزریق دی‌اکسید کربن در میدان رامین

فاز نخست پروژه پژوهشی تزریق دی‌اکسیدکربن در مخزن آسماری میدان رامین به‌منظور افزایش ضریب بازیافت با موفقیت پایان یافت و برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات تکمیلی روزمینی و زیرسطحی با مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کلید خورد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محمد گلستان‌باغ‌، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این خبر گفت: بر اساس تجربیات حاصل از نتایج پروژه‌های انجام‌شده در دنیا و مطالعات صورت‌گفته در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تزریق گاز غیرهیدروکربوری دی‌اکسیدکربن به علت حداقل فشار امتزاج پایین، ظرفیت بالایی را به‌منظور افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن این شرکت نشان می‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر نیاز کشور به گاز طبیعی و لزوم جایگزینی با گازهای دیگر، وجود منابع گاز دی‌اکسیدکربن در منطقه و توجه به عوامل زیست محیطی از دیگر مزایای تزریق گاز CO2 در مخازن نفتی ایران است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایشگاهی این پروژه گفت: در این پروژه اثر تزریق گازهای دی اکسیدکربن و گاز خروجی نیروگاه رامین که در مجاورت میدان نفتی رامین قرار دارد، بر مخزن آسماری این میدان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد تزریق دی اکسیدکربن سبب افزایش ضریب بازیافت قابل‌توجهی در مخزن آسماری میدان رامین می‌شود.

گلستان‌باغ تصریح کرد: در این پروژه آزمایش‌های جامعی برای بررسی اثر تزریق گازهای غیر هیدروکربنی بر سنگ و سیال میدان رامین انجام شده است. تمامی مراحل این پروژه با اتکا به توان داخلی انجام شده و برخی تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده نیز محصول شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور است.

شایان ذکر است برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات تکمیلی رو زمینی و زیرسطحی از الزام‌های پیاده‌سازی این روش ازدیاد برداشت، با مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از سوی پژوهش و فناوری در حال پیگیری است.

کد خبر 463459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =