تلاش برای ارتقای فرهنگ حسابرسی عملیاتی در صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه درصدد هستیم فرهنگ حسابرسی عملیاتی را در صنعت نفت ارتقا دهیم، گفت: یکی از الزامات چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری در سازمان‌های معتبر جهانی، اجرایی‌ کردن حسابرسی عملیاتی است که مورد تأکید شرکت ملی نفت ایران نیز قرار دارد.

به گزارش شانا، در حاشیه نشست هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در  روز یکشنبه، (هشتم آبان‌ماه)، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک در حوزه حسابرسی عملیاتی میان این شرکت و مؤسسه حسابرسی مفید راهبر در راستای تقویت و افزایش میزان بهره‌وری کاری امضا شد.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ابتدای این نشست با بیان اینکه مقوله حسابرسی و موارد مربوط به آن در مجموعه صنعت نفت، پیش از این تحت عنوان حسابرسی مالی مورد تأکید بوده است، گفت: حسابرسی عملیاتی، حسابرسی دال بر اثربخشی بیشتر و اقتصادی کردن فعالیت‌ها و ارزیابی عملکرد در مجموعه شرکت‌ها است و از همین رو گامی بلند در مسیر دستیابی به اهداف افزایش بهره‌وری در سازمان‌هایی چون نفت به‌شمار می‌رود که با تنوع بحث‌های عملیات اجرایی مواجه بوده و هست.

وی با بیان اینکه مؤسسه حسابرسی مفید راهبر تجارب مفیدی در حوزه انواع حسابرسی دارد، افزود: هدف از امضای این تفاهم‌نامه، تسریع فرآیند اجرایی و عملیاتی، با در نظر گرفتن ملاحظات سازمانی به گستردگی شرکت ملی نفت ایران است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: لازم است همکاران شرکت ملی نفت ایران نسبت به تبیین سیاست‌های کاری و الزام‌های اجرایی در مجموعه شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند و با در نظر گرفتن اولویت‌های حسابرسی، زمینه لازم برای تبدیل این یادداشت تفاهم به قرارداد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازند.

خجسته‌مهر از انجام مقدمات برگزاری دوره‌های EFQM به‌عنوان یکی از ابعاد مهم راهبردهای شرکت ملی نفت ایران در مسیر گام نهادن بر مدار توسعه یاد کرد و افزود: حسابرسی عملیاتی به‌عنوان یکی از پیش‌زمینه‌های مهم در بالا بردن میزان اثرگذاری و بهره‌وری در سیستم مطرح است.

وی تأکید کرد: لازم است ضمن آشنایی با علم روز در حوزه حسابرسی، نسبت به پیاده‌سازی سازوکارهای مقتضی آن در مجموعه شرکت ملی نفت ایران اقدام شود.

در ادامه این نشست، هوشنگ نادریان، مدیرعامل مؤسسه حسابرسی مفید راهبر نیز با بیان اینکه حسابرسی عملیاتی حدود چهار دهه است که در جهان مورد توجه قرار گرفته، گفت: این مقوله در دو بخش دولتی و خصوصی عملیاتی شده و بیشتر شرکت‌های مطرح دنیا از این نظام کارآمد استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش دولتی مقوله‌های مرتبط با حسابرسی جامع دال بر حسابرسی‌های مالی، رعایت و عملیاتی مورد تأکید است و در بخش خصوصی نیز با توجه به رقابت بالا در مسیر کاهش هزینه‌ها، حسابرسی عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل مؤسسه مفید راهبر با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت تأمین بخش مهمی از بودجه کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: کارایی این شرکت باید با بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا سنجیده شود تا میزان اثربخشی فعالیت‌ها در آن مشخص شود.

به‌گفته نادریان، در سیستم حسابرسی عملیاتی، اصل پیگیری، به‌عنوان ناظری بر ارزیابی کار به‌صورت تدریجی و راهبردی اثرگذار مورد تأکید است.

وی اظهار کرد: حسابرسی عملیاتی پیش از این از سوی این شرکت در شرکت‌های ملی حفاری ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام شده بود.

کد خبر 463947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =