بهره‌گیری از روش‌های چاه‌محور  ۱۵ تا ۴۰ درصد در نگهداشت تولید مؤثر هستند

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای بهبود برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری افزایش یابد، اظهار کرد: استفاده از روش‌های چاه‌محور که سال‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده می‌شد گاه می‌تواند ۱۵ تا ۴۰ درصد در نگهداشت تولید مؤثر باشند.

به گزارش خبرنگار شانا، کریم زبیدی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه) در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) با بیان اینکه راه ارتباط با مخازن نفت و گاز چاه‌ها هستند و باید روی مطالعه آنها متمرکز شد، گفت: نمودارهای پتروفیزیک، تولید، تصویرگری، قطرنگاری، فشار و دما و چاه‌آزمایی امروزه راه‌های ارتباط با مخازن هستند.  

وی تصریح کرد: هم‌اکنون میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز در کشور به‌ترتیب در بخش نفت، روزانه هزار و ۵۰۰ بشکه و در بخش گاز، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه میانگین برداشت نفت در چاه‌ها، پیش از انقلاب اسلامی در بعضی از میدان‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب، روزانه ۳۷ هزار بشکه و گاه بیشتر بوده است، افزود: باید با سرمایه‌گذاری و اقدام‌های فناورانه و همکاری دانشگاه‌های کشور، تولید را در میدان‌های قدیمی همچون مارون، گچساران، آغاجاری و اهواز بالا ببریم.  

زبیدی تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید نفت خام ایران، از میدان‌های جوان روزانه فراتر از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، امروز ایران بار دیگر با تکیه بر میدان‌های توسعه‌نیافته خود که تاکنون برداشتی از آنها نشده است، می‌تواند تولید خود را با سرمایه‌گذاری  و فناوری روزآمد در میدان‌های قدیمی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

وی نبود شناخت آناتومی و ظرفیت مخازن، تخلیه طبیعی، استفاده نکردن از روش‌های ازدیاد برداشت و استفاده ناصحیح و بهنگام از روش‌های چاه‌محور را از جمله دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور اعلام کرد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای افزایش برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری در صنعت نفت افزایش یابد، یادآور شد: استفاده از روش‌های چاه‌محور که سال‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده می‌شد از جمله روش‌های اثربخش در ازدیاد برداشت هستند که گاه می‌تواند ۱۵ تا ۴۰ درصد در نگهداشت تولید مؤثر باشند و حتی سبب افزایش تولید هم شوند.

کد خبر 464048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =