پالایشگاه الدقم عمان پایان سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری می‌رسد

شرکت کویت پترولیوم اینترنشنال پیش‌بینی کرد که پالایشگاه الدقم عمان تا پایان سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت کویت پترولیوم اینترنشنال اعلام کرد که انتظار می‌رود پروژه پالایشگاه دقم عمان تا پایان سال آینده میلادی عملیات تجاری خود را آغاز کند.

خبرگزاری دولتی کویت (کونا) روز دوشنبه (۲۳ آبان‌ماه) گزارش داد که بر اساس اعلام این شرکت کویتی، پیشرفت فیزیکی این پروژه اکنون به ۹۵ درصد رسیده است.

شرکت صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی الدقم حاصل مشارکت شرکت نفت عمان و کویت پترولیوم اینترنشنال است که هریک سهم ۵۰ درصدی در این پروژه دارند.

پالایشگاه الدقم با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفت عمان و کویت پترولیوم اینترنشنال اداره می‌شود و با مساحت ۹۰۰ هکتاری در منطقه صنعتی الدقم عمان واقع شده است.

پالایشگاه الدقم با ظرفیت پالایش روزانه ۲۳۰ هزار بشکه، به‌عنوان نخستین گام این پروژه قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به بهره‌برداری برسد و در گام دوم روی توسعه مجموعه پتروشیمی تمرکز می‌شود.

این تأسیسات از مهم‌ترین پروژه‌های عمان به شمار می‌آید، زیرا با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه الدقم که در کلیدی‌ترین مسیر تجاری جهان قرار گرفته است، نقش حیاتی در تأمین صنایع پتروشیمی عمان دارد.

منطقه آزاد الدقم قرار است به قطب منطقه‌ای صنعت فولاد، ذخیره‌سازی منابع هیدروکربنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی تبدیل شود، پروژه‌هایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در این منطقه شناسایی شده است که شماری از آنها در حال توسعه هستند.

یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها ساخت بزرگ‌ترین تأسیسات ذخیره‌سازی نفت در دنیاست که در ۷۰ کیلومتری پایانه الدقم قرار دارد و ظرفیت آن نزدیک به ۲۰۰ میلیون بشکه نفت است.

شرکت کویت پترولیوم اینترنشنال چند سال پیش جایگزین شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری نفت (آی‌پی‌آی‌سی) متعلق به دولت امارت ابوظبی امارات متحده عربی شد.

شرکت نفت عمان یک شرکت تجاری است که به‌طور کامل در اختیار سلطان‌نشین عمان است و در سال ۱۹۹۶ میلادی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ملی و بین‌المللی ثبت شد و نقشی مهم در تنوع‌بخشی اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی این کشور به‌عهده دارد.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ میلادی در ۱۰ کشور ۳۳ مورد سرمایه گذاری انجام داد و حوزه فعالیت آن شامل فعالیت‌های بخش انرژی همچون اکتشاف، تولید، پالایش، تجارت، پتروشیمی، زیرساخت‌های انرژی، نیرو، حمل‌ونقل و فلزات می‌شود.

کد خبر 464190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =