ارتقای سودآوری و تولید پتروشیمی کارون با انجام بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی

مدیر مجتمع پتروشیمی کارون از پایان موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی این شرکت خبر داد و گفت: انجام این تعمیرات سبب رفع تنگناها و پایداری در تولید این مجتمع خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهدی خواجه درباره این تعمیرات اساسی اظهار کرد: پتروشیمی کارون به‌دلیل وابسته بودن به خوراک برخی پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، تاکنون نتوانسته بود تعمیرات اساسی جامع و کاملی را عملیاتی کند، بنابراین از پارسال برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام این مهم در مهرماه سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفت.

وی افزود: فرسودگی برخی تجهیزات و لاین‌ها و به تبع آن توقف تولیدهای مقطعی در شرکت دلیل محکمی برای انجام یک تعمیرات اساسی بود که به کمک آن بتوان زمینه‌ رفع تنگناهای تولید و افزایش ظرفیت تولید در مجتمع را فراهم ساخت.

مدیر مجتمع پتروشیمی کارون در ادامه با اشاره به انجام تعمیرات غیرمنتظره یکی از پتروشیمی‌های تأمین‌کننده خوراک مورد نیاز کارون، گفت: پتروشیمی کارون نیز مجبور شد تعمیرات اساسی خود را پیش از موعد در خردادماه سال ۱۴۰۱ انجام دهد. به همین دلیل به‌سرعت کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی در این باره تشکیل و فعالیت‌های مربوطه را طی مدت کوتاهی صورت دادند.

خواجه تصریح کرد: فعالیت‌های انجام‌شده در این تعمیرات اساسی به سه حوزه فرآیندی، ایمنی و انرژی تقسیم‌بندی شد که با توجه به خطرات بالا در فرآیند تولید پتروشیمی کارون به‌دلیل وجود گازهای سمی، اغلب اقدام‌های صورت گرفته برای افزایش ایمنی مجتمع انجام شده است.

به گفته وی، فعالیت‌های فرآیندی شامل تعویض مبدل‌ها، لاین‌ها، مخازن، برج‌ها، تعمیر و نوسازی پمپ‌ها، اصلاح فونداسیون‌ها، نوسازی و بهسازی خطوط و عایق‌ها است. فعالیت‌های ایمنی شامل اجرای کامل پروژه‌ بزرگ هات اویل، اصلاح - نوسازی - تعویض خطوط و مخازن مربوط به سیستم خنثی‌سازی گاز فوسژن و سایر گازهای سمی موجود در فرآیند تولید شرکت است که یکی از گلوگاه‌های مهم در تولید پتروشیمی کارون به‌شمار می‌رود و سبب افزایش ایمنی مجتمع می‌شود، همچنین تعمیر خطوط آتش‌نشانی و سیستم اطفای حریق شامل این حوزه می‌شود.

تکیه بر توان و تخصص نیروهای بومی

مدیر مجتمع پتروشیمی کارون یادآور شد: در حوزه انرژی نیز فعالیت‌هایی همچون تعویض و تعمیر خطوط استیم و استیم تراپ‌ها، تعویض همه عایق‌های فرسوده خطوط، صورت پذیرفت تا از هدررفت انرژی به مقدار زیادی جلوگیری شود.

خواجه در ادامه به استفاده از نیروهای متخصص بومی اشاره کرد و گفت: در این تعمیرات اساسی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت کار انجام شده و حدود ۳ هزار ۵۰۰ نفر ساعت، کاری‌های مربوط به بازرسی فنی انجام شده است تا بتوان ضریب اطمینان حین انجام کار را افزایش دهیم، همچنین بیش از ۳ هزار نقطه در مجتمع ضخامت‌سنجی شده است که منجر به صدور بیش از ۳۱۲ دستور کار بوده و همه از سوی نیروهای متخصص و کارآزموده‌ بومی انجام شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این عملیات افزود: یکی از قسمت‌های تخصصی و حساس در پتروشیمی کارون به نام فهرست ماشین است که تعمیر آن کار بسیار حساس و سختی است و تجهیزات آن به‌طور کامل وارداتی است که از سوی تیم متخصص بومی درون شرکت به‌طور کامل تعمیر شد.

مدیر مجتمع پتروشیمی کارون یادآور شد: با انجام این تعمیرات، افزایش ظرفیت اسمی، افزایش بهره‌وری مجتمع، همچنین افزایش سود حاصل از تولید تحقق خواهد یافت که به افزایش پیوستگی روند تولید نیز کمک خواهد کرد.

سیدمحمد میری، رئیس خدمات فنی پتروشیمی کارون هم در این باره گفت: در واحد درای (DRY) که واحد نهایی تولید TDI پتروشیمی کارون است، حدود ۷۰ درصد تجهیزات تعویض و نوسازی شد، همچنین در واحد ۲۴۰، وجود برج‌های تقطیر مستهلک سبب کاهش کیفیت تولید می‌شد که همگی تعویض و نوسازی شدند.

کد خبر 464214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =