توسعه ورزش و گردشگری تا شتاب‌بخشی به خدمات درمانی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، نشست با کانون‌های بازنشستگی را سازنده و با اهمیت خواند و گفت: از گفت‌وگو و طرح مسائل از سوی همکاران کانون‌ها استقبال می‌کنیم، زیرا یک خانواده هستیم.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات روز چهارشنبه (۲۵ آبان‌ماه) در بیست‌ویکمین نشست سراسری کانون‌های بازنشستگان با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای عرصه امنیت افزود: حضور در جمع پیشکسوتان صنعت نفت همیشه مسرت‌بخش و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه آبادانی و رفع معضلات کشور در گرو همفکری است، تصریح کرد: هم‌اندیشی درباره مسائل فرهنگی و اقتصادی بسیاری از محدودیت‌ها را رفع یا کم‌اثر می‌کند، بنابراین این نشست نیز چنین ویژگی‌هایی دارد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با قدردانی از تلاش‌های رؤسای کانون‌ها در اقصی‌نقاط کشور اظهار کرد: خرد جمعی، تفکر سیستمی در کنار مطالبه‌گری حرفه‌ای سبب خواهد شد توانمندی‌های مختلف در کنار یکدیگر اثربخش واقع شود. نشست‌های کانون‌ها از چنین رویکردی برخوردار است، بنابراین برای ما ارزشمند است، چراکه همه ما از خانواده بزرگ صنعت نفت هستیم.

بیات گفت: اساسنامه، مقررات نظام بیمه‌ای و عرف حکمرانی کشور، ماهیت صندوق‌هاست که در کنار این ماهیت، ویژگی بین‌نسلی نیز با اهمیت است، بنابراین با تکیه ‌بر قوانین و مقررات، صندوق نفت، مؤسسه مستقل و غیردولتی است.

وی در ادامه به مزیت‌های غیردولتی بودن صندوق‌ها در حوزه مقاصد توسعه‌ای اقتصاد اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که صندوق نفت می‌تواند از تسهیلات بازار سرمایه برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در حال اجرا بهره‌مند شود ماهیت غیردولتی بودن صندوق‌هاست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: صندوق نفت افزون بر این ویژگی، دارای مزیت‌های اعتباری است، از این رو همواره از محل اعتبار و جایگاه اقتصادی صندوق، تسهیلاتی با رعایت ملاحظات پولی و مالی در افق بلندمدت، برای طرح‌‎های اقتصادی صندوق دریافت می‌شود که سبب ارزش افزوده قابل‌توجهی برای صندوق‌ها و افزایش توان مالی صندوق‌ها خواهد شد.

بیات افزود: خوشبختانه همه دستگاه‌های نظارتی و کنترلی در صندوق نفت نقش و حضور دارند و نشست‌های که برگزار می‌شود نشان می‌دهد نظارت دقیق بر امور می‌کنند و این موضوع برای ما کمک‌کننده و اصلاح‌کننده است زیرا ارکان در صندوق نفت بیش از هر کجای دیگر باید امانت‌دار باشند. از این ‌رو، از حضور نهادها و دستگاه‌های نظارتی در صندوق نفت استقبال کردیم و خواهیم کرد زیرا دیدگاه‌های اصلاحی دستگاه‌های نظارتی همیشه کمک‌کننده است و اثر پیشگیرانه در مبارزه با فساد خواهد داشت.

وی به گفت‌وگوهای میان سازمانی برای حفظ استقلال صندوق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جامع تأمین اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب، نشست‌هایی با تصمیم‌گیران این حوزه از جمله برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رؤسای کارگروه‌های مربوطه برگزار شد تا ماهیت خاص صندوق نفت و دلایل پایداری این مجموعه برای آنها بیشتر تبیین شود، از این ‌رو در این مسیر موضوع مراقبت و تبیینی را مدنظر داریم.

خلق منابع پایدار برای افزایش توان مالی صندوق‌ها

رئیس هیئت‌رئیسه درباره موضوع کاهش منابع ورودی صندوق‌ها که به‌دلیل عدم استخدام‌های رسمی و واگذاری‌های ناشی از خصوصی‌سازی‌ها در گذشته شکل‌گرفته است، افزود: قاعده هشت به یک (نسبت عمومی شاغل به بازنشسته در حق بیمه و پرداخت مستمری) در سال‌های اخیر به کمتر از یک فرد شاغل برای یک بازنشسته رسیده است. این موضوع به‌معنای آن است که از محل ورودی منابع حق بیمه شاغلان، اندوخته‌ای برای حوزه سرمایه‌گذاری انتقال نمی‌یابد، بلکه برای پوشش این کسری باید از بخش سرمایه‌گذاری برداشت کرد،‌ بنابراین خلق منابع پایدار برای افزایش توان مالی صندوق‌ها به‌منظور حفظ و افزایش توان خدمات‌رسانی صندوق‌ها، مسیر پیش رو است.

بیات ادامه داد: به‌تازگی در چارچوب راهبرد خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها، بلوک ۱۲ درصدی نماد فارس خریداری شده است، همچنین ۲۶ پروژه در حال اجرا شتاب‌بخشی داده شده است تا در زمان‌های مقرر به مرحله کسب درآمد برسند.

وی همچنین با اشاره به دلایل مدیریتی برای خرید بلوک ۱۲ درصدی فارس افزود: افزون بر لزوم خلق منابع پایدار، صیانت از سهم پیشین گروه اقتصادی صندوق‌ها و پیشگیری از ورود آسیب احتمالی به صندوق‌ها نیز از دیگر دلایل اساسی برای مشارکت در فرآیند خرید مذکور بود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: پس از خرید بلوک فارس در همین مدت اندک سپری شده حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان به ارزش سهام صندوق‌ها در هلدینگ خلیج‌فارس افزوده شده که مؤید ارزندگی این سهم است.

بیات در ادامه به‌عنوان نمونه به پتروپالایش کنگان نیز اشاره کرد و گفت: امسال حدود یک میلیارد دلار از این طرح درآمد کسب خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به رقم بیش از ۲ برابر امسال دست یابیم. این درآمدها هم‌اکنون در سبد تأمین منابع پرداخت مستمری ماهانه و همچنین برای توسعه دیگر طرح‌های اقتصادی استفاده می‌شود.

ایجاد ارزش‌افزوده برای پایداری منابع درآمدی

وی به تجربه حضور گروه اقتصادی در بخش بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: برای ورود به چند میدان نفتی و گازی و بلوک دیگر در حال مطالعه و مذاکره هستیم. صندوق نفت آمادگی ورود به بخش بالادستی نفت را دارد، زیرا یکی از راهبردهای صندوق نفت برای خلق منابع پایدار ایجاد ارزش‌افزوده است و راهبرد از میدان تا بازار با روش ۶۰ درصد (سهم صادرات) به ۴۰ درصد (سهم تأمین بازار داخل) را در دستور کار شرکت‌های تولیدی گروه قرار داده است. با این روش، صندوق‌ها از تکانه‌های اقتصادی محفوظ خواهد بود.

رئیس هیئت‌رئیسه ادامه داد: موضوع ترمیمی ۹۰۰ هزار تومانی به همراه ۵ درصد از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است که طبق نص صریح همان ابلاغ، پس از طرح در هیئت ‌امنا درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیات به موضوع اساسنامه نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بیش از یک سالی که می‌گذرد با اهتمام وزیر نفت در هیئت ‌امنا، مفاد اساسنامه مانع یا مشکلی برای انجام تعهدهای قانونی صندوق‌ها ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: دیدگاه‌ها و درخواست‌های بازنشستگان عزیز به‌طور کلی دو بخش است؛ بخشی معطوف به صندوق و گروه دیگر مربوط به کارفرمایان است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: ذی‌نفعان صندوق‌ها شامل شاغلان محترم و بازنشستگان ارجمند هستند، بنابراین فاصله پایه حقوقی و مستمری را محاسبات بیمه‌ای تعیین می‌کند و این محاسبات بر دو رکن استوار است، میزان پرداختی کسور (حق بیمه) و طول سال‌های پرداخت آن، بنابراین در تحقق خواسته‌های مطرح‌شده برای صندوق و کارفرما لازم است محاسبات بیمه‌ای برای آنها رعایت شود و این در نظام‌های بیمه‌ای اصل است.

بیات درباره متناسب‌سازی نیز گفت: در همین چارچوب امسال حدود ۲۲ درصد (۱۰ درصد و ۹ درصد به‌علاوه ۵۰۰ هزار تومان) به مستمری و مقرری‌ها افزوده شده است.

وی درباره همسان‌سازی نیز تصریح کرد: تاکنون قانونی در این زمینه به صندوق‌ها ابلاغ نشده است، چنانچه ابلاغی صورت‌پذیرد طبق مفاد آن اقدام خواهد شد، البته در بررسی‌های اولیه مشخص شده است همواره متناسب‌سازی در صندوق نفت همان‌طور که اشاره شد انجام شده است، با این ‌حال اگر قانونی در خصوص همسان‌سازی به صندوق‌ها ابلاغ شود آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس هیئت‌رئیسه درباره فوق‌العاده تخصصی و کارکنان کد ۲۳ و بخشنامه ۱۴۹۷ گفت: این دسته از موارد نیز کارفرمایی هستند که هرکدام وضع ویژه خود را دارند.

بیات درباره کد ۲۳ اظهار کرد: صندوق و کارفرما به تکالیف قانونی خویش بر اساس دو رکن میزان و طول پرداخت حق بیمه عمل کرده‌اند، اما با توجه ‌به محدودیت‌های اقتصادی برای همکاران عزیز کد ۲۳ پیگیر از محل توان و منابع کارفرمایان هستیم.

وی به درخواست واگذاری سهام شرکت اهداف اشاره کرد و افزود: از منظر پایبندی به ‌نظام و راهبرد تأمین منابع و مسیر پایدار برای مستمری و مقرری، موضوع بورسی شدن و واگذاری سهام اهداف در برنامه نیست،‌زیرا شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌ها مسیر و منبع تأمین منابع پرداخت مستمری و مقرری هستند. اکنون نیز ماهانه حدود دوسوم مستمری و مقرری فرد بازنشسته یا بازمانده از محل سود شرکت‌های یادشده تأمین می‌شود، اما اگر در آینده هلدینگ‌های زیرمجموعه اهداف را در بورس عرضه کردیم به‌طور حتم به اطلاع بازنشستگان ارجمند می‌رسانیم تا با شرایطی از این امکان بهره‌مند شوند. به‌طورکلی نباید با تصمیم‌های مقطعی مسیر تأمین منابع مستمری و مقرری را در بلندمدت از مسیر پایداری و استحکام فاصله داد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درباره ماده ۱۰ نیز گفت: در آخرین گفت‌وگویی که با علی مددی، معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی در این زمینه داشته‌ام درباره موضوع بازنشستگان هم صحبت کرده‌ایم که ایشان ابراز کردند در خصوص ماده ۱۰ در حال کار هستیم، اما به‌هرحال در همه موارد اداری تا موضوعی مصوب و ابلاغ نشود نمی‌توان درباره آن به‌طور قطعی اعلام نظر کرد.

بیات در خصوص بانک عامل پرداخت‌کننده وام‌های قرض‌الحسنه به بازنشستگان که رؤسای کانون‌ها گزارش‌های در این زمینه داده‌اند به معاونت مالی دستور داد مشکلات مطرح‌شده درباره بانک عامل به نحوه مقتضی رفع شود.

وی درباره موضوع اسکان همراه بیمار نیز از معاونت درمان خواست تا برای رفع این مشکل بازنشستگان ارجمند راهکاری بیندیشد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درباره برگزاری اردوهای گردشگری و المپیادهای ورزشی نیز گفت: در این زمینه نیز در شورای عالی خدمات بحث‌ و بررسی خواهد شد، زیرا مقوله ورزش و گردشگری برای همه سنین از جمله بازنشستگان بااهمیت است.

در ابتدای این نشست، حسین کاشفی، دبیر کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت با محوریت معیشت، رفاه و درمان مواردی را قرائت کرد، سپس هرکدام از رؤسای حاضر نیز سخنان خود را بیان و به‌تناسب موضوع از سوی رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، اعضای هیئت‌رئیسه، رئیس و معاونان صندوق‌ها توضیحاتی ارائه شد.

بیستم‌ویکمین نشست، سراسری کانون‌ها روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

کد خبر 464237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =