اعلام آمادگی ایران برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز عراق

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از آمادگی ایران برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز عراق خبر داد.

به گزارش شانا، رضا نوشادی، روز شنبه (پنجم آذرماه) در کنفرانس توسعه تجارت ایران و عراق، پیام تبریک محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر تیم ولز را نشانه‌ای واضح از وجود علقه‌های عاطفی عمیق و مستحکم بین دو ملت خواند و گفت: ما این پیام را زیربنایی مهم برای گسترش تجارت بین دو کشور همسایه تلقی می‌کنیم.

وی افزود: ​در مناسبات میان کشورهای همسایه افزون بر روابط تجاری، تکیه بر پیوندهای فرهنگی و عاطفی همواره راه‌گشا بوده است و همسویی هرچه بیشتر دو کشور ایران و عراق با یکدیگر، نقشه‌های طمع‌ورزان برای ایجاد محدودیت در این ارتباطات ریشه‌دار تاریخی را نقش بر آب می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ایران صاحب بزرگ‌ترین شبکه گاز جهان است و مصرف گاز در کشورمان با ۶۵ درصد اتحادیه اروپا برابری می‌کند، این واقعیت را گواهی بر عظمت صنعت نفت و گاز ایران دانست و ادامه داد: سرمایه‌گذاری عظیم شرکت ملی گاز ایران در توسعه خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه تا مبادی صادراتی در نفت‌شهر و شلمچه اثبات کرد که ایران در گسترش روابط با کشور همسایه مصمم است. با وجود این شاهد بودیم که بیشتر شرکت‌های ایرانی پشت دروازه‌های عراق متوقف شدند و نتوانستند آن‌گونه که شایسته است استعداد و توان خود را در توسعه صنعتی کشور همجوار به کار گیرند.

اعلام آمادگی ایران برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز عراق

نوشادی حضور تعداد کنونی شرکت‌های توانای ایرانی در صنعت نفت و گاز عراق را ناکافی توصیف و اظهار کرد: همان‌طور که در عرصه ساخت نیروگاه و بیمارستان در عراق توفیق‌های خوبی داشته‌ایم، انتظار می‌رود پیشرفت‌های مشابه در زمینه نفت و گاز نیز عینیت بخشیده شود.

وی ضمن تأکید بر اعلام آمادگی داوطلبانه ایران برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز در عراق، خواستار فراهم شدن زمینه‌های تحقق این امر از سوی مسئولان عراقی شد و گفت: صنعت نفت به‌تنهایی می‌تواند حجم تجارت ایران و عراق را به دو برابر مقدار کنونی برساند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان از دست‌اندرکاران صنعت نفت عراق برای بازدید از پروژه‌های صنعت گاز ایران و آشنایی با تازه‌ترین توانمندی سازندگان این عرصه راهبردی دعوت کرد.

براساس این گزارش، کنفرانس یک روزه توسعه تجارت ایران و عراق با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در روابط اقتصادی دو کشور با حضور عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی بغداد، برخی مسئولان وزارت خارجه، نمایندگان تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی و دیگر مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی کشور در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

کد خبر 465123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =