۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
  • کد خبر: 465441
ونزوئلا و شورون قرارداد نفتی امضا کردند

دولت ونزوئلا و شورون برای از سرگیری فعالیت‌های این شرکت آمریکایی در این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک قرارداد همکاری امضا کردند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از شبکه تلویزیونی دولتی ونزوئلا (VTV)، دولت ونزوئلا و شرکت نفت آمریکایی شورون روز جمعه (۱۱ آذرماه) برای از سرگیری فعالیت این شرکت آمریکایی در صنعت نفت ونزوئلا در کاراکاس قرارداد امضا کردند.

طارق اِل آیسامی، وزیر نفت ونزوئلا که با تحریم های آمریکا روبه‌روست، در این باره گفت: هدف این قرارداد ادامه فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای  شورون در بخش انرژی ونزوئلا و منطبق با چارچوب قانون اساسی و قوانین حاکم بر فعالیت‌های نفتی در این کشور است.

وی به همراه نمایندگان شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) و شورون در آیین امضای این قرارداد همکاری شرکت کرد.

وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد که در آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی 100 سالگی شورون در ونزوئلا را جشن می‌گیرد.

این قرارداد پس از آن امضا شد که واشینگتن هفته گذشته به شورون مجوزی محدود برای ازسرگیری تولید نفت در ونزوئلا اعصا کرد.

مقام‌های آمریکایی در ماه مه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که ایالات متحده به‌دنبال راه‌هایی است که به ونزوئلا اجازه دهد تولید بیشتر نفت و فروش آن در بازارهای جهانی را آغاز کند و در نتیجه وابستگی انرژی جهان به روسیه را کاهش دهد.

هفته گذشته یک مجوز ۶ ماهه از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به ونزوئلا اعطا شد.

شرکت شورون، دومین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده پنجم آذرماه اعلام کرد که از واشینگتن مجوز افزایش تولید نفت در ونزوئلا و صدور آن به آمریکا را دریافت کرده است.

این تصمیم شرایط را برای فعالیت آزادانه‌تر آخرین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده آمریکا در ونزوئلا که همچنان با تحریم‌های واشینگتن روبه‌روست، فراهم می‌کند.

تحریم‌های واشینگتن علیه کاراکاس هرگونه پرداخت نقدی به ونزوئلا را محدود می‌کند و این وضع نفت موجود برای صادرات را کاهش می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی گفتند: شرایط مجوز به‌گونه‌ای است که از دریافت درآمد حاصل از فروش نفت شورون توسط شرکت ملی نفت ونزوئلا جلوگیری می‌کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که زمان این مجوز ۶ ماهه خواهد بود و پس از آن به‌طور خودکار ماهانه تمدید می‌شود.

پس از تحریم‌های نفتی ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، شورون معافیتی برای تجارت نفت خام ونزوئلا برای بازپرداخت بدهی‌های معوق دریافت کرد، اما این امتیازها یک سال بعد به حالت تعلیق درآمد.

شورون از طریق چهار سرمایه‌گذاری مشترک با پدوسا روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کردند و پیش از تحریم‌ها به سراسر جهان صادر می کردند.

با مجوز صادرشده از سوی دولت آمریکا، شورون نمی‌تواند به این کشور آمریکای جنوبی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در توسعه میدان‌های کمک کند، اما راهی برای جبران بخشی از بدهی‌های چند میلیارد دلاری این شرکت آمریکایی از پدوسا از طریق فروش نفت خام فراهم می‌شود.

این مجوز همچنین به شرکت آمریکایی اجازه می‌دهد برای کمک به پالایش نفت خام این کشور به انواع (گریدهای) نفت صادراتی، مواد لازم را وارد کند.

مجوز شرکت‌های خدمات میدان نفتی بیکر هیوز، هالیبرتون، شلمبرژه و ودرفورد اینترنشنال تمدید شد، اما توسعه نیافته است و این وضع هرگونه افزایش تولید نفت ونزوئلا را محدود می‌کند.

ایالات متحده که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ تحریم‌هایی را علیه پدوسا اعمال کرد، گفت: این حق را برای خود محفوظ می‌داند هر زمان که بخواهد مجوز را لغو یا برقرار کند.

کد خبر 465441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =