۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
  • کد خبر: 466044
دانش‌بنیان‌ها باید با دقت بیشتری پایش شوند

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت بر لزوم پایش بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و جلوگیری از سواستفاده از قوانین تسهیل‌گر برای این شرکت‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، احسان ثقفی، دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) در نشست تخصصی با عنوان «رویکردهای حمایتی از ساخت داخل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» که در نخستین روز از کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت با رویکرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها برگزار شد، ضمن ارائه برآوردی از فرسودگی در تأسیسات صنعت نفت، گفت: ۷۵ درصد تأسیسات در مناطق عملیاتی جنوب کشور قدیمی است و از این رقم ۵۰ درصد فرسوده و حدود ۳۰ درصد نیازمند نوسازی است.

وی با تأکید بر اینکه این اعداد و آمار نظر من است و متولیان امر می‌توانند آن را تأیید یا رد کنند، افزود: ۲۵ درصد دیگر تجهیزات که مدت زیادی از ساختشان نمی گذرد، به‌زودی ‌نیازمند نوسازی خواهند بود، این شرایط از یک سو از نظر ایمنی اهمیت دارد و هر لحظه می‌تواند حادثه و زیان مالی و جانی داشته باشد و از سوی دیگر به بهره‌وری و بازده پایین کار منتهی می‌شود، اما دلیل مطرح کردن این موضوع در این نشست این است که بگویم این عرصه مهم از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان خالی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه هیچ تجهیزی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی وجود ندارد که پایه دانشی نداشته باشد، تصریح کرد: مسئله نوسازی، بهسازی و نگهداری حوزه بسیار مهم و اساسی در صنعت نفت است، اما آیا معاونت فناوری ریاست‌جهموری مجموعه‌هایی که خدمات مناسب دانش‌بنیان و فناورانه برای نگهداری و بهینه‌سازی و بازسازی ارائه می‌دهند را نیز فناور و دانش‌بنیان می‌شناسد؟ جواب قاطعی برای این مسئله مهم وجود ندارد.

ثقفی با بیان اینکه عزم و باور به توان داخل در این سال‌ها بیشتر شده است، گفت: تا قبل از سال ۶۷ میزان ساخت تجهیزات در داخل کشور زیر ۵ درصد بود، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که قاطعانه بالغ بر ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز را می‌سازیم و تا ۹۰ درصد توانایی ساخت را متصور هستیم.

وی با بیان اینکه از برخی قوانین حمایتی بومی‌سازی و ساخت بار اول سو استفاده می‌شود، افزود: برای نمونه من با معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مخالفم و معتقدم از این امکان سو استفاده می‌شود زیرا رقابت را ناعادلانه می‌کند، اگر از معاونت فناوری رئیس‌جمهوری آماری گرفته شود، مشخص می‌شود که تعداد زیادی شرکت با عنوان دانش‌بنیان از بخش‌های خصولتی از معافیت‌ها استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد این روند نیازمند پایش بیشتر است و باید جلوی سواستفاده‌های قانونی گرفته شود تا بخش خصوصی و دانش‌بنیان واقعی رشد کند.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) با قرائت پیام وزیر نفت آغاز به‌کار کرد و فردا (پنجشنبه، ۲۴ آذرماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 466044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =