سهم ۷۰ درصدی وزارت نفت از مجوزهای ساخت بار اول تجهیزات در کشور

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ۷۰ درصد مجوزهای مرتبط با ساخت بار اول تجهیزات در صنعت نفت بوده است، اظهار کرد: تعداد مجموعه‌های فعال دانش‌بنیان که در تلاش برای ساخت تجهیزاتی ویژه صنعت نفت و همکاری با مجموعه‌های مختلف بوده‌اند، نسبت به حوزه‌های نیرو و حمل‌ونقل ریلی و دیگر بخش‌های صنعتی بسیار بیشتر است.

سید حمزه حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه تاکنون میزان اعتبار اختصاص‌یافته برای ساخت بار اول در حوزه انرژی ۵۰۰ میلیارد تومان و برای سایر حوزه‌های غیر انرژی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً در مسیر تولید تک حرکت می‌کنند و خدمات پیشرفته‌ای را در صنایع نفت و نیرو و حمل‌ونقل ریلی و... دارند، عموماً هم مشتریان و کارفرمای این شرکت‌ها مجموعه‌های دولتی یا شرکت‌های نیمه‌دولتی هستند، در حالی که این مجموعه‌های دولتی برای تدارکات و خرید کالاهای مورد نیاز خود تابع قوانین برگزاری قانون مناقصات برای خرید کالاها هستند.

وی با تأکید بر اینکه بومی‌سازی و ساخت داخل تجهیزات باید مبتنی بر اختیارات و دسترسی‌ها و دانشی فراتر از یک خرید معمولی و تکراری در دستگاه‌های اجرایی باشد، افزود: در روند ساخت بار اول و بومی‌سازی، نیاز به دانش فنی و اختیاراتی قانونی داریم. در بسیاری از موارد ممکن است آن مجموعه دولتی دانش فنی لازم برای دسترسی به آن تجهیزات را نداشته باشد و در عین حال قوانین ممکن است اجازه اقدام موثر را ندهد؛ برای نمونه در ساخت بار اول ممکن است قیمت تمام‌شده محصول آماده‌شده در بار اول بالاتر از نمونه‌های وارداتی و خارجی باشد و آن مجموعه دولتی امکان خرید آن را نداشته باشد،  یا نتواند تضمین خرید اولیه را به آن شرکت بدهد و قانون دست مدیر مربوطه را بسته باشد.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بسیاری از مجموعه‌های متقاضی در راستای بومی‌سازی قطعات یدکی، یا ساخت یک کمپرسور یا توربین زمان زیادی را صرف می‌کنند و ممکن است در مسیر بوروکراسی اداری بمانند و متضرر شوند. در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که مراحل اداری و پیگیری‌های قانونی برای بومی‌سازی یک تجهیز مشخص تا چهار سال طول می‌کشد، به عبارتی می‌توان گفت هزینه و فرصت بومی‌سازی و ساخت داخل در قانون برگزاری مناقصات دیده نشده است.

حسنی با بیان اینکه در این چهار سال و روند بوروکراتیکی که گاه برای یک امضا تا مقام‌های عالی کشور باید طی شود، یک مجموعه اجرایی تا ۵۰ میلیون دلار متحمل خسارت می‌شود، گفت: این در حالی است که با ساخت به‌موقع آن کمپرسورها، هزینه ساخت در سه هفته اول تأمین می‌شود و تا سال‌های سال برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

حمایت از مدیران شجاع برای بومی‌سازی محصولات

وی با اشاره به اصلاح دیدگاه‌هایی که با توجه به تجربیات گذشته اتفاق افتاده است، افزود: با مجوزهایی که به معاونت علمی ریاست جمهوری داده شد می‌توانیم از مدیران شجاعی که می‌خواهند بومی‌سازی کنند، اما دستشان را قانون‌های مختلف بسته است حمایت کنیم. در این شرایط مجوزها و ارزیابی فنی و طراحی سناریو مستقل و ... مرتبط با پروژه را ما انجام می‌دهیم و در کنار مجموعه فناوری و دانش‌بنیان قرار می‌گیریم. در این شرایط این را که محصول مورد نظر چطور و با چه قیمتی و با چه شرایطی خریداری شود و پیش‌پرداخت‌ها چطور پرداخت شوند و چندمرحله‌ای باشند ما تعیین می‌کنیم.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در حدود سه سال و اندی اخیر که این تغییرات مهم و ساختاری شروع‌شده تاکنون بیش از ۴ هزار میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات از قانون مناقصات برای بومی‌سازی ساخت اقلام راهبردی و تحریمی اختصاص یافته است.

حسنی با بیان اینکه ۷۰ درصد مجوزهای داده‌شده مرتبط با ساخت بار اول تجهیزات در صنعت نفت بوده است،‌ تصریح کرد: این مجموعه‌های فعال دانش‌بنیان خصوصی در تلاش برای تجهیزات مشخصی برای صنعت نفت و همکاری با مجموعه‌های مختلف بوده‌اند و تعدادشان نسبت به حوزه‌های نیرو، حمل‌ونقل ریلی و دیگر بخش‌های صنعتی بسیار بیشتر است.

وی گفت: ما با طیف وسیعی از شرکت‌های دانش‌بنیان از مجموعه‌های چندنفره و جوان تا شرکت‌هایی بزرگ و استخوان‌دار روبه‌رو هستیم و درباره ساخت بار اول در صنعت نفت از مجموعه‌های با توان بالا استفاده می‌کنیم.

کد خبر 466083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =