روند کاهش تولید گاز از ۱۴۰۵ آغاز می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس لازمه عبور از ناترازی گاز را افزایش تولید، مدیریت مصرف، سرمایه‌گذاری بخش‌ پایین‌دستی در بالادست و استفاده از فناوری نو بیان کرد و گفت: روند کاهش تولید گاز طبیعی در کشور پس از سال ۱۴۰۵ آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مالک شریعتی‌ نیاسر امروز (یکشنبه، ۲۷ آذرماه) در آیین همایش و نمایشگاه پتروفن در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) با اشاره به گزارش دو ماه گذشته کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی گاز کشور اظهار کرد: این ناترازی اگرچه در چهار سال آینده جدی نیست و با تدبیر از آن عبور می‌کنیم،  اما پس از سال ۱۴۰۵ روند کاهش تولید گاز طبیعی در کشور آغاز می‌شود، به‌ویژه آنکه پارس جنوبی ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

وی بر ضرورت توجه به سه نکته برای عبور از ناترازی گاز تأکید کرد و با بیان اینکه توجه نکردن به این سه نکته ممکن است مجتمع‌های عظیم پتروشیمی را با چالش روبه‌رو کند زیرا گاز خوراک اصلی آنهاست و نمی‌توانیم کمبود گاز را از جای دیگر تأمین کنیم، تصریح کرد: در دل این تهدید، فرصتی بسیار بزرگ هم وجود دارد، فرصتی بزرگ برای مدیریت مصرف و فشارافزایی مخزن پارس جنوبی داریم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با این تقاضا خطاب به مدیران هلدینگ خلیج فارس که واحدهای نو را فراموش کنید و آن را دنبال نکنید، در توضیح نکته نخست گفت: اگر می‌خواهیم خوراک پایدار برای صنایع پتروشیمی فراهم شود مجتمع‌های پتروشیمی باید در بالادست صنعت نفت و توسعه میدان‌های گاز و فشارافزایی سرمایه‌گذاری کنند؛ اگرچه با کشورهای دیگر در حال مذاکره برای فشارافزایی هستیم.

شریعتی از «مدیریت مصرف» به‌عنوان دومین نکته یاد کرد و با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از کل انرژی ورودی به کشور هدر می‌رود، تصریح کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری در زمینه مدیریت مصرف این مقدار را کاهش داد، شدت انرژی در کشور ما دو برابر اتحادیه اروپاست و سبب تأسف است که در برنامه پنجم و ششم توسعه نتوانستیم یک‌دوم کاهش شدت انرژی را محقق کنیم.

وی افزود: می‌توان با سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف این اتلاف را کاهش داد؛ هر یک ریال سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف به مقدار دو برابرش در بخش تولید آورده دارد.  

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره نکته سوم هم اظهار کرد: تولید بیشتر و مدیریت مصرف به کارهای دانش‌بنیان و فناوری نو نیاز دارد. هم‌اکنون فناوری ۷۰ درصد زنجیره ارزش پتروشیمی را می‌توانیم در داخل کشور تأمین کنیم.

به گزارش شانا، همایش و نمایشگاه پتروفن امروز آغاز به‌کار کرد و سه‌شنبه (۲۹ آذرماه) به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 466124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =