افت بی‌سابقه صادرات گاز روسیه به اروپا در ۲۰۲۲

صادرات گاز روسیه با خط لوله به مقصد کشورهایی اروپایی به پایین‌ترین حد خود پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، داده‌های شرکت دولتی گازپروم روسیه و محاسبات رویترز حکایت از آن دارد که صادرات گاز این کشور به اروپا با خطوط لوله در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایین‌ترین حد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید. این اتفاق در پی کاهش خرید بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه (اروپا) به‌دلیل تنش‌های مسکو و کی‌یف و توقف فعالیت خط لوله نورد استریم-۱ در پی آسیب‌دیدگی رخ داده است.

اتحادیه اروپا که به‌طور سنتی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت و گاز روسیه بوده، سال‌ها درباره قطع وابستگی خود به انرژی روسیه صحبت کرده است، اما در پی تنش‌های مسکو و کی‌یف در فوریه این موضوع جدی‌تر شد.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم پیش‌تر اعلام کرده بود که صادرات گاز روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۰۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید، به‌طوری که این رقم حکایت از کاهش بیش از ۴۵ درصدی نسبت به رقم ۱۸۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۲۱ دارد و شامل عرضه به چین با خط لوله «قدرت سیبری» است.

گازپروم در سال ۲۰۲۱ میلادی۱۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب گاز با خط لوله «قدرت سیبری» به چین عرضه کرد.

صادرات مستقیم گاز روسیه به آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به‌دنبال انفجار در مسیر خطوط لوله نورد استریم-۱ در دریای بالتیک متوقف شد.

سوئد و دانمارک هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که چهار نشت در نورد استریم ۱ و ۲ ناشی از انفجار بوده است، اما نگفته‌اند که چه کسی ممکن است مسئول باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این آسیب را اقدامی خرابکارانه خوانده است.

روسیه کارکنان نیروی دریایی بریتانیا را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرد، ادعایی که لندن آن را رد می‌کند.

صادرات گاز روسیه با خط لوله نورد استریم ۱ در سال ۲۰۲۱ میلادی به رکورد ۵۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده بود.

بر اساس گزارش گازپروم اکسپورت، یکی از پایین‌ترین ارقام فروش گاز گازپروم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۵ میلادی، ۱۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود.

در همین حال، روسیه فروش گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را که از طریق دریا منتقل می شود، بیشتر به لطف کارخانه یامال ال‌ان‌جی در قطب شمال به رهبری شرکت نواتک افزایش داده است.

طبق گزارش سازمان دولتی روس استات (Rosstat)، تولید ال‌ان‌جی روسیه در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ با حدود ۱۰ درصد افزایش به ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن رسید.

روسیه توانسته است واردات گاز کمتر به اروپا را با افزایش قیمت انرژی جبران کند، به‌طوری که درآمدهای نفت و گاز این کشور در ۱۰ ماه نخست سال بیش از یک‌سوم افزایش یافته است.

گازپروم همچنین اعلام کرد که تولید گاز این شرکت در سال ۲۰۲۲ به ۴۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۱۴.۸ میلیارد مترمکعب و به بالاترین حد در ۱۳ سال گذشته رسیده بود. 

کد خبر 466815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =