مشارکت فنی و تخصصی در زنجیره تولید آزمایشی ساخت لوله‌های جریانی به روش H.F.W

ساخت لوله‌ به روش (H.F.W High Frequency welding لوله درزدار جوشکاری شده با فرکانس بالا از مواد تولید داخل) با مشارکت شرکت مهندسی و توسعه نفت برای نخستین‌بار انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، با نظارت این شرکت و همراهی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و معاونت کنترل کیفیت لوله‌سازی اهواز، ساخت آزمایشی  کویل های (کلاف-ورق فولادی X52 ) مناسب ساخت لوله انتقال نفت خام سرویس ترش  به روش جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا با موفقیت و برای نخستین‌بار در کشور تولید شد.

این کویل‌ها بعد از ساخت در فولاد مبارکه و طی مراحل کنترل کیفی سختگیرانه، به لوله‌سازی اهواز منتقل و در  فرآیند H.F.W به لوله‌های انتقال نفت خام میدان مشترک آزادگان جنوبی  تبدیل می‌شوند.

 علی کلاکی، رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت متن در این باره گفت: شرکت ما پس از ارزیابی‌های انجام‌شده و بررسی کامل همه جوانب توانست با همکاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و لوله‌سازی اهواز به نتیجه تایید آزمایشی درباره تولید این دسته از کویل‌ها که پیش از این محصول خارجی آن مورد استفاده قرار می گرفت، برسد.

وی افزود: مطالعات و تحقیقات زیادی به طور کامل بر روی این روش قبل از وارد شدن به چرخه تولید انجام شده که از جمله آن می‌توان به کیفیت فولاد تولیدی در فولاد مبارکه به منظور حصول اطمینان از فصل مشترک جوشکاری مقاومت با  فرکانس بالا و امکان تولید با کیفیت مناسب اشاره کرد از سویی، از ویژگی‌های منحصر بفرد این روش سرعت تولید بسیار بالای آن و نیاز کمتر به امکانات و تجهیزات، نسبت به ساخت دیگر لوله‌ها برای تولید انبوه است.

رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت متن تصریح کرد: هم اکنون کویل‌های ساخته شده آزمایشی در حال ارسال به لوله‌سازی اهواز برای وارد شدن به چرخه تولید و استفاده لوله‌ها در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان است و برنامه تولید در گام نخست ۲۰۰۰ تن استفاده از این لوله است، که تاکنون ۵۰۰ تن آزمایشی معادل ۱۸ کویل تولید شده موفقیت‌آمیز بوده است و امیدواریم مدیریت شرکت لوله‌سازی اهواز هم مانند پروژه ملی گوره جاسک در این پروژه نیز که مربوط به میدان مشترک نفتی با کشور همسایه عراق است، مساعدت و سرعت عمل لازم برای تولید لوله را داشته باشد.

کلاکی تاکید کرد: علت اینکه این روش تاکنون در کشور مورد استقبال قرار نگرفته، باور به نبود استحکام کافی در جوشکاری نسبت به دیگر لوله‌ها و همچنین پایداری نداشتن لازم در مقابل خوردگی بوده است.

وی یادآور شد: جریان HFW یک انرژی گرمایی با فرکانس و مقاومت بالاست که از طریق رسانای فلزی بر روی سطح لوله یا در مجاورت آن ایجاد خواهد شد، در واقع این مقاومت الکتریکی فرآیند موقعیت و قدرت مسیر جریان الکتریکی با فرکانس بالا را کنترل خواهد کرد و معمولا این اتفاق باسرعت بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل ، لبه صفحه تماس با آن گرم و ذوب می‌شود که در جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا،گرما سبب اتصال لبه‌های ورق شده و لبه‌های ورق لوله وارد فاز پلاستیک شده که با اعمال فشارهای ترکیبی باعث جوش دو سر لوله جوشی می‌شوند.

رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت متن افزود: تولید لوله به این روش نسبت به دیگر روش‌ها بسیار ارزان‌تر است و حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور بهمراه خواهد داشت و نظارت بر کار به طور مستقیم و دقیق‌تر انجام خواهد شد.

کلاکی یادآور شد: این دستاورد با رویکرد توجه به‌ ظرفیت داخل در اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات و نقشه راه مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای توصیه های لازم بازرسی و حفاظت فنی توسط فولاد مبارکه در سفارش‌های انبوه آتی شاهد ارتقای گام به گام بازده و کیفیت کویل‌های تولیدشده داخل باشیم تا این روش بتواند ظرفیت تولید جدیدی برای تولید نفت از میدان آزادگان و دیگر میدان‌های نفتی  برای کشور رقم بزند.

کد خبر 466897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =