عملیات توپکرانی خط لوله انتقال گاز تأسیسات گاز مایع ۱۶۰۰ انجام شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: تولید گاز با انجام عملیات توپکرانی در خط لوله خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ۱۶۰۰ به حدود ۱۷ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، جواد تقی‌زاده اظهار کرد: عملیات توپکرانی خط لوله انتقال گاز کارخانه گاز و گاز مایع ۱۶۰۰ که تأمین ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز (معادل ۱۷ میلیون مترمکعب در روز) خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند یک را به‌عهده دارد با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی افت دما و نیاز کشور به سوخت زمستانی و اهمیت پایداری تولید تشریح کرد: کارخانه گاز و گاز مایع ۱۶۰۰ با یک خط لوله ۴۲ اینچ به‌ طول ۲۳ کیلومتر خوراک مورد نیاز پالایشگاه گاز بیدبلند یک را پس از فرآورش و تثبت نقطه شبنم تأمین می‌کند. در همین زمینه به علت انباشت بیش از حد مایعات درون خط لوله انتقال خوراک ظرفیت فرآورشی این کارخانه تقلیل یافت که با هماهنگی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عملیات توپکرانی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری افزود: با توجه به حجم بالای مایعات و احتمال طولانی شدن عملیات توپکرانی با تأکید بر نقش برنامه‌ریزی و کنترل عملیات تمامی اقدامات اجرایی اعم از بستن شیرآلات گاز، تخلیه و کاهش فشار گاز، توپک‌گذاری، رانش توپک با سرعت مجاز، مدیریت سرعت طی عملیات، تخلیه و انتقال مایعات گازی با رعایت همه الزام‌های ایمنی با موفقیت انجام شد.

تقی‌زاده اظهار کرد: در این عملیات نیز بیش از ۱۴ هزار بشکه مایعات گازی نیز استحصال شد و به چرخه تولید بازگشت، ضمن آنکه کارخانه گاز و گاز مایع ۱۶۰۰ در ۲۹ دی‌ماه راه‌اندازی شد و در مدار عملیاتی قرار گرفت.

گاز دریافتی از واحدهای بالادستی تأسیسات میدان‌های آغار، دالان و فراشبند با خط لوله ۴۲ اینچ به مقدار حدود یک میلیارد فوت‌مکعب روزانه برای تأمین بخشی از خوراک واحدهای پایین‌دستی گاز مایع ۱۶۰۰، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و دیگر واحدهای عملیاتی استفاده می‌شود.

کد خبر 467611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =