سقف قیمتی برای فرآورده‌های نفتی روسیه بازار جهانی را دچار چالش می‌کند

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اعمال طرح سقف قیمتی بر محموله‌های صادراتی سوخت روسیه، بازار فرآورده‌های نفتی جهان را با چالش روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از داکار، جانت یلن گفت: کشورهای غربی در حال کار روی تعیین سازوکاری به‌منظور اعمال طرح سقف قیمتی برای فرآورده‌های نفتی روسیه با هدف حصول اطمینان از تداوم عرضه گازوئیل از سوی این کشور هستند، اما بازار جهانی فرآورده‌های نفتی پیچیده  است و این احتمال وجود دارد که شرایط طبق برنامه و خواست تحریم‌کنندگان پیش نرود.

کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا ۱۱ آذرماه پس از غلبه بر مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا به‌ویژه لهستان، بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه به توافق رسیدند.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم در واکنش به اجرای چنین طرحی فرمانی را صادر کرد که عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای حامی طرح سقف قیمتی را از یکم فوریه ۲۰۲۳ به‌مدت پنج ماه ممنوع می‌کند.

یلن به خبرنگاران گفت: کشورهای عضو گروه هفت در حال نهایی کردن دو سقف قیمتی جداگانه برای فرآورده‌های نفتی روسیه مانند گازوئیل و نفت کوره هستند که قرار است این طرح از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) در کنار ممنوعیت واردات گازوئیل از سوی اتحادیه اروپا اعمال شود.

وی افزود: یک طرح مختص فرآورده‌های نفتی با ارزش بالاتر که به‌طور معمول به قیمت نفت خام فروخته می‌شوند و دیگری برای فرآورده‌های کم ارزش‌تر مانند نفت کوره خواهد بود.

یلن گفت: با توجه به شمار فرآورده‌های نفتی و ساختار قیمت و اهمیت تضمین تداوم عرضه گازوئیل روسیه به بازار، تعیین سقف قیمتی برای این دسته از کالاها «پیچیده‌تر» از نفت خام است.

وی افزود: این سازوکار پیچیده‌تر است، اما سخت کار کرده‌ایم تا مطمئن شویم چگونه به اهدافی مشابه طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه دست یابیم.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: با این حال مطلعید که همواره این شرایط وجود دارد که احتمال می‌رود اوضاع طبق برنامه پیش نرود، اما ما این بازارها را با دقت مطالعه کرده‌ایم و معتقدیم به مجموعه‌ای از سقف‌های قیمتی خواهیم رسید، مشابه شرایطی که تاکنون با نفت خام به‌دست آمده است.

یلن با اشاره به تخفیف‌هایی که روسیه برای نفت خام ارائه می‌کرد، گفت: در حالی که طرح سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه پنجم دسامبر پارسال اعمال شد، اما تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی تصریح کرد: ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه از فروش نفت خود در بازار خودداری ‌کند شاهد نبوده‌ایم.

کد خبر 467665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =