۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 468632
۴۴ سال خدمت‌رسانیِ صنعت گاز

امروزه اهمیت انرژی و تأمین پایدار آن در برقراری امنیت، رفاه و آسایش عمومی، تولید ثروت، پیشرفت صنعت و تجارت و دیگر ابعاد زندگی انسانی نقش بسیار برجسته و مهمی دارد و در همه مبادلات بین‌المللی مورد توجه ویژه کشورها، محافل و سازمان‌هاست.

به گزارش شانا، گاز طبیعی در ایران به‌عنوان سوخت غالب با سهم حدود ۷۵ درصدی از سبد سوخت ملی و به‌دنبال آن، رشد روزافزون خود در همه بخش‌ها به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان محور توسعه طرح، نقش و اهمیت آن در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی زندگی مردم برجسته شد.

بدیهی است لازمه حفظ این جایگاه نیازمند همراهی همه‌جانبه با صنعت گاز کشور متناسب با تحولات ایجادشده در بخش‌های ملی و بین‌المللی در مسیر توسعه است. از این‌ رو توجه به تخصیص اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌های فراوان برای حفظ رشد و توسعه همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات جدید همسو با تولید، فرآورش و انتقال گاز طبیعی برای تأمین پایدار انرژی  مورد نیاز مبادی مصرف تنها راه پاسخگویی به تقاضا و نیازهای جدید کشور است.

۴۴ سال خدمت‌رسانیِ صنعت گاز

گاز به چند شهر، روستا و صنعت رسیده است؟

بر این اساس، تاکنون گازرسانی به ۳۹۵ نیروگاه، ۳۱ مشترک پتروشیمی که هریک شامل چند مجموعه پایین‌دستی هستند، ۷۸ صنعت سیمانی، ۲۸۵ صنعت فولادی، بیش از ۱۴۲ صنعت در شهرک‌های صنعتی و خارج از آنها، ۲۲۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور تکمیل شده است.

همچنین ایران بیش از ۲۸ پالایشگاه گازی، ۳۸ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز و بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز دارد و بیش از ۳۶ هزار روستا و هزار و ۲۲۰ شهر گازرسانی شدند که می‌توان گفت اقدامی بسیار بزرگ در بحث توسعه و خدمت‌رسانی انجام شده است.

صنعت گاز ایران هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه روند گازرسانی در کشور، پروژه‌های متعددی را در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رساند یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

بهره‌برداری از بیش از ۳۶۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز

بهره‌برداری بیش از ۳۶۲ کیلومتر خطوط انتقال گاز به ارزش ۱۸ هزار میلیارد ریال و ۱۸۵ میلیون یورو در هفت استان کشور در دستور کار است که شامل ۱۳۰ کیلومتر خطوط انتقال ۵۶ اینچ (محمدیه - پارچین قطعه اول و دوم) به ارزش حدود ۸ هزار میلیارد ریال و ۱۲۴۲ میلیون یورو در استان قم، ۴۵ کیلومتر خط انتقال گاز ۳۰ اینچ (بیدبلند - بهبهان) به ارزش بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۴۴ میلیون یورو در استان خوزستان، ۱۰۵ کیلومتر خط انتقال گاز ۱۰ اینچ (جویم - بنارویه) به ارزش بیش از هزار , ۴۰۰ میلیارد ریال و یک میلیون یورو در استان فارس، ۶۴ کیلومتر خط انتقال ۳۰ اینچ (دیزباد - تربت حیدریه) به ارزش نزدیک به ۳ هزار میلیارد ریال و ۹۲۶ میلیون یورو در استان خراسان رضوی، حدود ۱۸ کیلومتر خط انتقال گاز ۱۶ اینچ (دماوند - امام‌زاده هاشم) به ارزش بالغ بر هزار میلیارد ریال در استان تهران می‌شود.

تاسیسات تقویت فشار گاز شهید شیروانی به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد ریال و ۳۶۱ میلیون یورو در استان اصفهان و راه دسترسی به تأسیسات تقویت فشار دهشیر به ارزش حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان یزد هم به بهره‌برداری می‌رسد.

۴۴ سال خدمت‌رسانیِ صنعت گاز

گازرسانی به ۹ شهر و ۱۲۲۹ روستای جدید

آغاز گازرسانی به حدود ۲۹۸۰ مرکز صنعتی جدید با صرف هزینه‌ای معادل حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال در ۳۱ استان کشور هم در دستور کار است که ۹ شهر با زیر پوشش قرار دادن ۴۹،۳۶۸ خانوار جدید با صرف هزینه‌ای نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد ریال و ۱۲۲۹ روستا با زیر پوشش قرار دادن بیش از ۸۳ هزار خانوار جدید با صرف هزینه حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند.

همچنین گازرسانی به ۷۴۰ مرکز صنعتی مصرف‌کننده گاز طبیعی در استان سیستان و بلوچستان با صرف هزینه حدود ۴۰ میلیارد ریال در دستور کار است.

بیشترین تعداد آغاز بهره‌برداری از گازرسانی روستایی به‌ترتیب شامل استان‌های کرمان با ۲۰۶، کرمانشاه با ۱۵۳، آذربایجان‌غربی با ۱۱۴، سیستان و بلوچستان با ۹۳، خراسان جنوبی با ۹۰ و خوزستان با ۸۲ روستا برای زیر پوشش قرار دادن نزدیک به ۵۰ هزار خانوار جدید با صرف هزینه حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال (بدون احتساب هزینه استان سیستان و بلوچستان) می‌شود.

براساس این گزارش، صرف هزینه‌ای حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال برای کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی گازرسانی در ۸ شهر، ۵۸۱ روستا، ۶۳۲ صنعت جدید و ۱۱۲ کیلومتر خط تغذیه جدید در برنامه است که بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال برای کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی گازرسانی در ۸ شهر واقع در استان‌های بوشهر، چهار شهر سیستان و بلوچستان، ۳ شهر قزوین برای  گازرسانی به بیش از ۲۹ هزار خانوار جدید است.

۴۴ سال خدمت‌رسانیِ صنعت گاز

از سویی قرار است با هزینه نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد ریال، کلنگ‌زنی عملیات اجرایی گازرسانی به ۵۸۱ روستا سراسر کشور برای زیر پوشش قراردادن حدود ۳۲ هزار خانوار جدید آغاز شود.

کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۶۳۲ صنعت جدید با صرف هزینه ۴ هزار میلیارد ریال و احداث ۱۱۲ کیلومتر خط انتقال با هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیارد ریال هم در دستور کار است.

بیشترین آمار کلنگ‌زنی برای آغاز عملیات اجرایی گازررسانی روستایی به ترتیب شامل استان‌های خوزستان با ۸۸، کرمان با ۸۱، خراسان جنوبی با ۸۰، آذربایجان‌ غربی با ۶۶ و سیستان و بلوچستان با ۴۷ روستا، برای زیر پوشش قراردادن نزدیک به  ۲۲ هزار خانوار جدید با صرف هزینه حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال است.

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد ریال پروژه در دهه فجر

به گزارش شانا، مجموع هزینه اختصاصی شرکت ملی گاز ایران برای پروژه‌های توسعه دهه فجر امسال بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد ریال شامل بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی و کلنگ‌زنی طرح‌ها در ۱۷ شهر، ۱۸۱۰ روستا، ۳۶۱۲ صنعت جدید، احداث ۱۶۶ کیلومتر خط تغذیه ، ۳۵۸ کیلومتر خط انتقال فشار قوی است.

کد خبر 468632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =