امضای تفاهم‌نامه ساخت نخستین کارخانه ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس در ایران

تفاهم‌نامه ساخت نخستین کارخانه ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس در ایران میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان متولی اصلی طرح، با صندوق بازنشستگی وزارت نفت به‌عنوان سرمایه‌گذار طرح و شرکت مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی به‌عنوان مجری طرح امضا شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه این تفاهم‌نامه برای احداث نخستین کارخانه گاز مایع ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس اهمیت بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: شهر اهواز روی میدان نفتی اهواز قرار دارد و گسترش آن نیز روی میدان ادامه یافته که این موضوع سبب شکل‌گیری یک کریدور در این مسیر شده که برای شهروندان خطرساز است.

وی افزود: در گذشته طرح جابه‌جایی این کریدور مطرح بوده که از ابتدای دولت سیزدهم طرح ایمن‌سازی کریدور بیان و در نهایت جمع‌بندی بر این مسئله شد که محصولاتی را که از شهر عبور می‌کنند ایمن‌سازی کنیم و این‌گونه خطر کریدور برای شهروندان را به حداقل کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: یکی از راهکارهای مهم در زمینه ایمن‌سازی محصولات گاز پرخطر که مطالعات آن به مراتب انجام شده است، طرح مایع‌سازی گاز یا ال‌ان‌جی است که در واقع فرآیند تبدیل گاز طبیعی به حالت مایع است که افزون بر کاهش حجم اشغال گاز، توانایی ذخیره‌سازی آن تا صد روز، همچنین سهولت در انتقال آن را میسر می‌سازد و این‌گونه می‌توانیم تردد گازهای پرخطر از شهر را کاهش دهیم.

دانشی ادامه داد: در این طرح گازهای پرخطر غرب کارون رو جمع‌آوری و در گام نخست گاز متان را به‌طور کامل جدا کنیم، سپس با فناوری پیشرفته آن را مایع‌سازی کرده و در کپسول‌های ویژه‌ای ذخیره‌سازی، نگهداری یا با خودروهای سنگین جابه‌جا کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح ‌عقب‌افتادگی کشور در زمینه زنجیره ارزش محصولات نفت را تا حدودی جبران می‌کند، تصریح کرد: این کار بسیار ارزشمند است، زیرا زنجیرهایی از رویدادهای توسعه‌ای را رقم می‌زند و حتی در مناطق کم‌خطر نیز می‌تواند اجرا و گام‌های بلندی در این حوزه برداشته شود.

رضا فتوحی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان  هم ضمن قدردانی از تلاش مناطق نفت‌خیز در موضوع توسعه اقتصادی استان خوزستان، بیان کرد: استان خوزستان بیشترین تولید نفت کشور را دارد، بنابراین هر اقدامی برای توسعه نفت کشور، توسعه استان را نیز به‌دنبال دارد، بر این اساس طرح‌های توسعه سبب شکل‌گیری آینده‌ای درخشان برای استان خوزستان خواهد شد.

وی افزود: این حرکت نو و ارزشمند جای امیدواری دارد که سبب اثرگذاری بسیار مثبت در آینده استان خوزستان باشد و ایجاد فرصت‌های نو اشتغال‌زایی در استان و توسعه اقتصادی استان خوزستان شود.

محمد ایمانی، رئیس هیئت مدیره شرکت مایع‌سازی گاز ایران‌ال‌ان‌جی نیز ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی از عقب‌افتادگی اجرای طرح ایران ال‌ان‌جی در کشور ابراز تأسف کرد و گفت: طرح مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری و افزایش زنجیره ارزش صنعت نفت در کشور را محقق می‌کند که متأسفانه در دولت پیش این طرح متوقف، اما از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح آغاز شد.

وی افزود: طرح مایع‌سازی گاز طرحی راهبردی در زمینه تولید گاز در دنیاست و بازار جهانی آن نیز به دلیل نیاز روزافزون به گاز به‌هیچ‌وجه تحریم‌پذیر نیست و فرصت‌های نوینی را در توسعه صنعت نفت و گاز کشور پدید می‌آورد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی تأکید کرد: فازهای مطالعاتی طرح مایع‌سازی گاز در ایران از سال ۸۲ آغاز و در سال ۸۶  عملیات اجرایی کلید خورد، اما به دلایلی این طرح در سال ۹۲ متوقف شد، اما با عزم و جدیت دولت سیزدهم از ابتدای شکل‌گیری دولت اجرای طرح آغاز شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری از طرح در مناطق مختلف به‌ویژه در استان خوزستان باشیم.

ایمانی درباره اهمیت این طرح گفت: شبکه گاز در کشور ما به‌صورت سراسری است که افزون بر هزینه نگهداری بالا، مسائل دیگری مانند ذخیره‌سازی، فرسودگی شبکه و افت فشار را شامل می‌شود که در طرح مایع‌سازی گاز این معضلات را نخواهیم داشت، زیرا شبکه گاز ال‌ان‌جی را شبکه مجازی انتقال گاز می‌نامند که در کنار آن ورود به بازار جهانی ال‌ان‌جی سبب صادرات سالانه ۲۰ میلیارد دلار گاز خواهد شد.

وی با اشاره به دلیل عقب‌افتادگی اجرای طرح مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی، تصریح کرد: مایع‌سازی گاز یک فناوری نو و پیشرفته است که به تجهیزاتی خاص نیاز دارد. متأسفانه قرارگیری کشور ما در شرایط تحریمی تهیه این تجهیزات را با مشکل روبه‌رو کرده، اما برنامه تهیه این تجهیزات از طرق مختلف در برنامه قرار گرفته است.

تفاهم‌نامه احداث نخستین کارخانه مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون هم در این آیین میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان متولی اصلی طرح، با صندوق بازنشستگی وزارت نفت به‌عنوان سرمایه‌گذار طرح و شرکت مایع‌سازی گاز ایران ال‌ان‌جی به‌عنوان مجری طرح امضا و در ادامه با حضور اعضای هیئت مدیره مناطق نفت‌خیز و شرکت ایران ال‌ان‌جی در شرکت نفت و گاز کارون احداث کارخانه مایع سازی کلنگ‌زنی شد.

کد خبر 468852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =