پالایشگاه سوم پارس جنوبی در تولید کاتالیست جاذب جیوه خودکفا شد

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با اتکا به توانمندی و دانش نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان باتجربه ایرانی، این مجموعه در تولید کاتالیست جاذب جیوه به خودکفایی کامل رسید.

به گزارش شانا، محمدشفیع موذنی توضیح داد: در سایه‌ همکاری، همیاری و با مشارکت سازندگان داخلی و شرکت‌های توانمند تولیدکننده داخل توانستیم در تولید محصول مهم و راهبردی کاتالیست جاذب جیوه به خودکفایی کامل برسیم و از واردات این محصول از کشورهای خارجی به‌صورت کامل بی‌نیاز شویم. 

وی ادامه داد: پروژه عملیات تخلیه و بارگذاری کاتالیست جاذب جیوه در پالایشگاه سوم پارس جنوبی با انجام مراحل ساخت بار اول و حمایت ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به یکی از شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان واگذار شد.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: با توجه به طی شدن مراحل اولیه پروژه در سال ۱۴۰۰ و ساخت و آزمون آزمایشگاهی جاذب جدید در سال ۱۴۰۱، عملیات تخلیه جاذب پیشین و بارگذاری کاتالیست با حضور شرکت‌های صاحب صلاحیت و دارای مجوز از طرف سازمان محیط زیست (با توجه به سمی بودن جاذب‌های قدیمی) همچنین با نظارت اداره‌های مهندسی و خدمات فنی، تعمیرات و بهره‌برداری پالایشگاه سوم، از اوایل اسفندماه امسال در دستور کار قرار گرفت.

موذنی گفت: با استفاده از تجهیزات روزآمد شامل مکنده صنعتی پیشرفته با قدرت ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت، هاپر سایکلونی، مخزن شارژ، پکیج تأمین هوا، سیستم مونیتورینگ، تجهیزات پاکسازی بسترها و دیگر تجهیزات لازم و تحت فشار مثبت گاز نیتروژن انجام شد و دهم اسفندماه امسال با موفقیت پایان یافت.

وی با بیان اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی این اعتقاد را دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت کامل و تمام‌قد حمایت و از این راه کمبودها را جبران کند، اظهار کرد: با دانش‌بنیان کردن صنعت مهم نفت و گاز کشور و ارتقای دانش فنی می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی و تجهیزات باکیفیت را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید ویژه دارند که از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های سازندگان داخلی استفاده شود و خوشبختانه از ابتدای سال این مجموعه بیشترین نوع همکاری با شرکت‌های سازنده داخلی داشته و توانسته است مقام نخست استفاده از محصولات بار اول در سطح کشور را کسب کند. 

موذنی با اشاره به اینکه اتان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی به صنایع پایین‌دست از جمله پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی ارسال می‌شود، درباره فعالیت‌ها و عملکرد واحدهای بازیافت اتان بیان کرد: واحدهای بازیافت اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی با ایجاد فرآیند سرماسازی تا دمای ۸۷- درجه سانتی‌گراد در فشار ۳۰ بار، اتان و دیگر ترکیبات سنگین‌تر را جدا می‌کنند که برای ایجاد این سرماسازی از فناوری توربواکسپندر و کولدباکس استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه کولدباکس که تجهیز اصلی این واحد است، مبدلی صفحه‌ای از جنس آلومینیوم است که هفت جریان مختلف در آن تبادل حرارت دارند، اظهار کرد: یکی از خطراتی که این تجهیز را تهدید می‌کند خوردگی ناشی از جیوه است که برای پیشگیری از این موضوع از بستر جاذب جیوه در بالادست این تجهیز استفاده می‌شود تا مقدار جیوه گاز ورودی به آن کاهش یابد. 

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: جاذب جیوه مورد استفاده سال‌های پیش در بسترهای پالایشگاه سوم، سی‌ام‌جی ۲۷۵ محصول یکی از شرکت‌های کشور فرانسه با طول عمر حداقل ۳سال است که از بدو راه‌اندازی پالایشگاه تاکنون (۱۹ سال) به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های تامین این محصول از تولیدکننده‌های خارجی، امکان تعویض پیدا نکرده است.

موذنی یادآور شد: استفاده طولانی‌مدت این کاتالیست سبب ایجاد افت فشار در بالادست واحدهای بازیافت اتان، کاهش بازده استحصال این محصول و ایجاد ریسک افزایش جیوه در ورودی این واحد شده و به همین دلیل تعویض بسترهای جاذب جیوه در دستور کار پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی قرار گرفت که سبب تعریف پروژه ساخت بار اول ﺟﺎذب ﺟﻴﻮه در واحد پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی شد.

وی در پایان گفت: انجام تخلیه و بارگذاری مجدد جاذب جیوه برای نخستین بار در کشور، خودکفایی در زمینه تولید کاتالیست جاذب جیوه با پایه فلری، افزایش بازده استحصال اتان ناشی از کاهش افت فشار مسیرهای منتهی به این تجهیز، حفاظت از تجهیزات پایین‌دست، سهولت تأمین کالا، تأمین کالا با ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﺎرﺟی، ﮔﺎراﻧتی و ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧی فنی  و ... از دستاوردهای مهم در انجام این پروژه مهم است.

کد خبر 469967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =