قیمت نفت در بورس انرژی برای متقاضیان داخلی و خارجی یکسان است

وزیر نفت گفت: قیمت‌گذاری نفت خام و میعانات در بورس انرژی در بازه زمانی مشخص به همان قیمت فروش به مشتریان خارجی به متقاضیان داخلی‌ در بورس انرژی عرضه می‌شود و امیدواریم کشورهای همسایه هم بتوانند در خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی ظهر امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) در حاشیه آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح در آستانه ملی شدن صنعت نفت رونمایی می‌شود، اظهار کرد: همکارانم بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام داده‌اند تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم.

وی افزود: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر بود و  امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم، سالانه ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گاز در بورس انرژی از طریق این گواهی عرضه خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز بالاترین رقم صادرات نفت نسبت به دو سال اخیر در حال انجام است، اظهار کرد: ارز حاصل از این صادرات در سر رسید مشخص دریافت و به سامانه نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است.

اوجی ادامه داد: قیمت‌گذاری نفت و میعانات در بورس انرژی نیز در یک بازه زمانی مشخص به همان قیمتی که به مشتریان خارجی عرضه می‌شود به متقاضیان داخلی‌ هم در بورس عرضه می‌شود و امیدواریم کشورهای همسایه هم در خرید این گواهی سپرده مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در روزهای اخیر گفت: در نشست‌های اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) همکاری نزدیکی با عربستان داریم و تصمیم‌های خوبی در ماه‌های اخیر با مشارکت هم گرفته‌ایم. در توسعه میدان‌های مشترک پیشنهادهایی ارائه شده و هم‌اکنون با عمان توافق‌نامه امضا شده است و امیدواریم در دیگر میدان‌های نفتی با کشورهای دیگر هم این موضوع به نتیجه برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ روس نیز ۴۰ میلیارد دلار توافق‌نامه و ۴.۵ میلیارد دلار  قرارداد داریم، گفت: امیدواریم توافق‌نامه‌ها به‌زودی به مرحله قرارداد برسند.

اوجی با اشاره به قراداد سوآپ روزانه ۵ میلیون مترمکعبی گاز با جمهوری آذربایجان و افزایش آن به ۱۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های اخیر گفت: مذاکرات با ترکمنستان در همین زمینه در حال انجام است.

بر پایه این گزارش، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از ماه‌ها تلاش دو وزارتخانه و بورس انرژی هم‌زمان با افزایش صادرات نفت خام در عرصه بین‌المللی شاهد باز شدن مسیر جدید برای حضور فعالان بازار داخلی در فروش نفت هستیم، گفت: امیدواریم با تلاش وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همکارانشان در کوتاه‌ترین زمان با استفاده از ابزار بورس در فضایی شفاف سقف ۳۶ میلیون بشکه نفت و ۳۶ میلیون بشکه میعانات در بورس معامله شود. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در این نوع گواهی موضوع تحویل فیزیکی نفت خام است، از این رو این بار اوراق کاغذی در کار نیست و کارکرد واقعی در فروش شفاف نفت اتفاق می‌افتد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: با توجه به اینکه تسویه‌ها در این نوع گواهی به صورت ریالی انجام می‌شود، با این اوراق می‌توانیم در آینده شاهد افزایش ارزش پولی ملی باشیم، متقاضایان داخلی و حتی کشورهای همسایه هم می‌توانند برای خرید این اوراق در بورس حضور یابند.

کد خبر 470242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =