طرح‌های صادرات ال‌ان‌جی قیمت گاز را کاهش می‌دهد

تحلیلگران اعلام کردند آغاز بهکار پروژه‌های تازه گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در جهان اواسط دهه جاری سبب کاهش قیمت‌های گاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران اعلام کردند موج تازه افتتاح طرح‌های صادرات ال‌ان‌جی در جهان اواسط دهه جاری رقیبی برای انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌قیمت و احیای بخش انرژی هسته‌ای خواهد بود و می‌تواند سبب کاهش قیمت‌های گاز شود و به برخی از پروژه‌های پیشنهادی آسیب برساند.

با آغاز به کار نیروگاه‌های جدید پیشنهادی و تأییدشده جدید ال‌ان‌جی، عرضه این محصول تا سال ۲۰۳۰ میلادی با ۶۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۳۶ میلیون تن در سال می‌رسد و  به‌طور بالقوه بازار گاز را اشباع می‌کند.

جک فاسکو، مدیرعامل شرکت صادرات ال‌ان‌جی چنی‌یر انرژی، هفته گذشته در کنفرانسی در هیوستون گفت: هم‌اکنون بیش از یک تریلیون دلار زیرساخت گاز طبیعی در جهان در حال ساخت است. یک تغییر پایدار وجود دارد و گاز طبیعی باید همچنان استفاده شود.

بر اساس داده‌های گردآوری‌شده شرکت تحلیل انرژی بی‌تی‌یو انالتیکس، یک پروژه بزرگ توسعه ال‌ان‌جی در قطر تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۴۹ میلیون تن در سال به تولید ال‌ان‌جی جهان می‌افزاید. طرح‌های ایالات متحده نیز تا اواخر سال ۲۰۲۷ میلادی ۱۲۵ میلیون تن در سال (معادل ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز) به ظرفیت تولید اضافه می‌کنند.

به‌دلیل نوسان‌های احتمالی پیش‌روی این پروژه‌ها، قیمت‌های ال‌ان‌جی در سال گذشته به‌دلیل تقاضای اروپا افزایش و سپس با پر شدن ذخایر و عقب‌نشینی مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت‌ها و روی‌ آوردن به سایر منابع انرژی کاهش یافت.

این تغییر تنها سرعت خواهد گرفت. اندیشکده اقلیمی امبر اعلام کرده بود که تنها در سال ۲۰۲۱، سهم انرژی بادی و خورشیدی از تولید برق جهان به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. سهم این نوع از انرژی در سال گذشته میلادی تنها یک درصد بود.

در همین حال، انرژی هسته‌ای نیز در حال قوت گرفتن است. ژاپن در نظر دارد سهم انرژی هسته‌ای در تولید انرژی خود را تا سال ۲۰۳۰ از هفت درصد در سال گذشته میلادی به حداقل ۲۰ درصد افزایش دهد. فرانسه نیز پیشنهاد داده است که تا سال ۲۰۳۵ میلادی ۶ راکتور هسته‌ای بسازد.

تحلیلگران معتقدند قیمت ال‌ان‌جی تا حدود سال ۲۰۲۷ همچنان بالا باشد، اما پس از آن ممکن است به‌دلیل چشم‌انداز مبهم تقاضا کاهش یابد.

کد خبر 470361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =