نخستین توپک هوشمند تمام ایرانی در میدان گازی تابناک با موفقیت رانده شد

نخستین توپک هوشمند تمام ایرانی برای تکمیل فرآیند ساخت داخل توپک هوشمند مغناطیسی و با استفاده از توانمندی یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی، با موفقیت در چاه گازی شماره ۸ تابناک در منطقه عملیاتی پارسیان رانده شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری درباره اجرای این طرح گفت: به‌منظور تکمیل فرآیند ساخت داخل توپک هوشمند مغناطیسی و استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان‌، پس از انجام کنترل‌های عملیاتی و رعایت کامل الزام‌های ایمنی، نخستین توپک هوشمند تمام ایرانی با موفقیت در چاه گازی شماره هشت تابناک در منطقه عملیاتی پارسیان رانده شد و خط لوله جریانی این حلقه چاه با موفقیت بازرسی شد.

وی درباره ضرورت استفاده از توپک هوشمند در صنایع نفت و گاز و بومی‌سازی آن اظهار کرد: در صنایع نفت و گاز به‌منظور اطمینان از قابلیت خدمات‌دهی ایمن تجهیزات و حفظ استمرار تولید ایمن‌، بازرسی فنی و پایش دوره‌ای تجهیزات و خطوط لوله انجام و برای اطمینان از یکپارچگی و سلامت خطوط لوله زیرزمینی نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از توپک‌های هوشمند استفاده می‌شود.

 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌های فنی و تخصصی این توپک‌ها و ممکن نبودن ساخت داخل توپک‌های هوشمند، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب از خدمات شرکت‌های توپکران خارجی استفاده می‌شد، اما این موضوع به‌دلایل مختلف با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بود و در بعضی از موارد به نتیجه مطلوب نمی‌رسید.

حیدری تصریح کرد: در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌ها، شرکت‌های توپکرانی خارجی از حضور در ایران و انجام خدمات بازرسی خطوط لوله زیرزمینی خودداری می‌کردند و همین موضوع سبب ایجاد ابهام و ناآگاهی درباره خطوط لوله زیرزمینی شده بود.

وی گفت: فناوری ساخت این نوع توپک هوشمند محدود به چند کشور پیشرفته در دنیا بود و جزو ۱۰ قلم کالای راهبردی وزارت نفت است و برای نخستین‌ بار با همت متخصصان و صنعتگران داخلی در یکی شرکت‌های دانش‌بنیان، یک توپک هوشمند با سایز ۱۰ اینچ ساخته شد و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید دانش‌بنیان و بر اساس سیاست‌های دولت خدمتگزار و رویکردهای ابلاغی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمایت از این شرکت در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار گرفت.

 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: توپکرانی با استفاده از توپک تمام ایرانی با موفقیت اجرا شد، همچنین نتایج به‌دست‌آمده از این بازرسی، مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت و ثابت شد عیوب موجود در خطوط لوله جریانی یکی از چاه‌های منطقه عملیاتی تابناک با دقت بسیار خوبی شناسایی شده است.

حیدری درباره مهم‌ترین دستاوردهای این طرح تصریح کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح می‌توان به‌ تقویت روحیه خودباوری در مردم و متخصصان صنعت نفت، بی‌نیازی و رفع وابستگی به شرکت‌های توپکران خارجی، جلوگیری از خروج مقادیر قابل‌توجهی از ارز تخصیص‌یافته به طرح‌های توپکرانی‌، اجرای سریع و دقیق توپکرانی خطوط لوله زیرزمینی انتقالی و جریانی و رفع نیاز به طرح‌های توپکرانی اضطراری و لحظه‌ای اشاره کرد.

وی در پایان ضمن قدردانی از توانمندی جوانان ایرانی در شرکت دانش‌بنیان که سال‌های متمادی بر ساخت این توپک تمرکز کرده‌اند، این کار را آغازی برای ساخت دیگر توپک‌های تکمیلی برای ارتقای کیفیت دانست.

به گزارش شانا، با توجه به‌ وجود هزاران کیلومتر خطوط لوله اصلی و جریانی نفت و گاز در سراسر کشور، با استفاده از این توپک هوشمند مغناطیسی، عیوب خطوط لوله نفت و گاز به‌صورت دوره‌ای و به‌موقع شناسایی می‌شود و به‌منظور استمرار تولید ایمن، رفع این عیوب در برنامه تعمیرات اساسی خطوط لوله قرار می‌گیرد.

کد خبر 471510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =