کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در آستانه بهره‌برداری/ درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری از جمع‌آوری گازهای همراه نفت

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس از افتتاح این طرح در روزهای آتی خبر داد و گفت: درآمد سالانه مجموع دو فاز این پالایشگاه حدود ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، افشین کیانی امروز (سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس از سال ۹۲ در عمل کلید خورد و در اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت بود که در سال ۹۵ با ۲۱ درصد پیشرفت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد، اظهار کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان با هدف صیانت از محیط زیست و جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین و سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پالایشگاه هویزه خلیج فارس در دو فاز با ظرفیت فرآورش هر فاز روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت احداث شده است، افزود: تمام بخش‌های فاز نخست این طرح در سرویس است و در روزهای آینده با حضور مقام‌های عالی کشور افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس ادامه داد: پس از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود، به‌طوری‌ که روزانه ۹۷ هزار بشکه ان‌جی‌ال با خط لوله ۱۸۵ کیلومتری به پتروشیمی بندر امام و ۳۶۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین به خط سراسری تزریق می‌شود.

کیانی با بیان اینکه هم‌اکنون این طرح روزانه ۱۰۴ میلیون فوت‌مکعب گاز دریافت می‌کند، تصریح کرد: با عادی شدن شرایط تا روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب افزایش می‌یابد. هم‌اکنون از میدان‌های یاران شمالی، آزادگان شمالی و یادآوران خوراک دریافت می‌شود.

به گفته وی، با دریافت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش از سوی پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس تقریباً سالانه ۱۴ هزار تن گازهای گلخانه‌ای از جنس Co۲ منطقه کاهش می‌یابد و پس از بهره‌برداری کامل این طرح همه گازهای همراه نفت میدان‌های غرب کارون به‌طور ۱۰۰ درصد جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس به سیاست کلی هلدینگ خلیج فارس مبنی بر حضور در بالادست نفت برای تأمین خوراک پایدار گفت: پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع دو فاز برای شرکت درآمد حاصل شود.

کیانی، نرخ برگشت سرمایه طرح را ۶ ساله عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون حدود ۴ هزار نفر در ابن طرح مشغول به‌کار هستند. این طرح پس از تکمیل برای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۶ تا ۷ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی سهم ساخت داخل در این طرح را بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد دانست و گفت: لایسنس این طرح به‌طور کامل داخلی است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس اظهار کرد: فاز دوم این طرح هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا یک‌ سال آینده تکمیل شود و حدود ۱۰۰ میلیون دلار از فاز دوم طرح باقی‌مانده است.

کیانی تأکید کرد: فاز سوم‌ این شرکت با افزایش خوراک در سال‌های آینده قابل اجراست.

کد خبر 471633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =