مطالعات میدان‌های متعارف و غیرمتعارف هیدروکربور در دستور کار پژوهشگاه نفت

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این مرکز در حوزه فعالیت‌های مدل‌سازی، مطالعاتی و آزمایشگاهی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه میدان‌های متعارف (conventional) و غیرمتعارف (unconventional) داشته است.

تورج بهروز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به وجود زنجیره حلقه ارزش بالادستی در حوزه اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید اظهار کرد: در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و تولید فعالیت‌هایی از قبل آغاز کرده‌ایم، اما در حوزه ارزیابی که در دهه‌ اخیر فعالیت‌هایی در دنیا شروع شده، این مرکز علمی هم وارد این عرصه در حوزه‌های مطالعاتی، مدل‌سازی و آزمایشگاهی شده که با انجام فاز ارزیابی، ریسک تصمیم‌گیری‌های فنی و سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی کشور کاهش می‌یابد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های مطالعاتی پژوهشگاه صنعت نفت مطالعات میدان نفتی اهواز به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است، همچنین دیگر پروژه‌های مطالعاتی دیگر همچون میدان‌های پیچیده رگ سفید، بی‌بی حکیمه، هما، دانان، آزادگان، هیدرات‌های گازی خلیج فارس و دریای عمان، پروژه‌های مطالعاتی بهبود برداشت و تولید از چاه‌های کم‌بازده، سیمان، گل حفاری، آزمایش‌های روتین و ویژه، آزمایش‌های سیالات مخازن‌، ژئوشیمیایی اکتشافی و مخزن در این پردیس در حال انجام است.

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: به‌طور مشخص در میدان‌های بزرگ اهواز، رگ سفید و بی‌بی حکیمه به‌دنبال پیشنهاد پیاده‌سازی فناوری های جدید، با رویکرد جدید فناورانه چالش‌محور هستیم.

بهروز با تأکید بر اینکه هم اکنون پژوهشگاه صنعت نفت خدمات طیف متنوعی از خدمات مطالعاتی‌، مدل‌سازی، آزمایشگاهی تا محصولات عملیاتی نظیر محصولات حفاری را به شرکت‌های مختلف ارائه می‌کند، اظهار کرد: سناریوهای ارائه‌شده از سوی پژوهشگاه صنعت نفت همواره با نگاه اقتصادی - فنی به کارفرمایان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اتمام پروژه مطالعاتی الگوی مطالعه یکپارچه دارایی (IAM) در یکی از فازهای پارس جنوبی به‌منظور بهبود عملیات و کاهش هزینه‌ها گفت: اجرایی شدن این پروژه در کل این میدان به اثربخشی قابل توجه منجر خواهد شد.

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با یادآوری اینکه پژوهشگاه صنعت نفت در طرح احیای چاه‌ها کم‌بازده و بسته پیشتاز بوده و یک پروژه در این زمینه در یکی از میدان‌های نفتی جنوب کشور انجام داده است، ادامه داد: این مرکز علمی با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی کشور آمادگی دارد در این حوزه با ذی‌نفعان این موضوع مهم همکاری کند.

 بهروز افزود: پروژه‌های تحقیقاتی درباره کنترل آب تولیدی ناخواسته، شامل ساخت و بومی‌سازی ژل‌های از گذشته شکل گرفته، آزمایش‌های مطالعات ازدیاد برداشت، بهبود عملیات سیمانکاری و کنترل هرزروی گل حفاری، در میدان‌های بلال، آغاجاری، دانان، پازنان‌، مارون، مسجدسلیمان  و سایر میدان‌های نفتی و گازی کشور از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در حال اجرا است.

وی در ادامه به اجرای پروژه تحقیقاتی بررسی علل نشت نفت خام در سطح زمین در میدان آغاجاری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با بررسی علل این مشکل در تلاش هستیم برای رفع این معضل راهکارهایی ارائه کنیم.

 رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این مرکز علمی صنعت نفت چند سال است که در زمینه ارزیابی مخازن غیرمتعارف کشور فعالیت داشته و روی ذخایر شیل - گاز در منطقه لرستان و هیدرات‌های گازی کشور در حال مطالعه است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بر اساس مطالعات اولیه منابع هیدرات گازی قابل‌توجهی از این منابع وجود داشته باشد.

بهروز درباره چشم‌انداز پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: تلاش می‌کنیم افزون بر ادامه فعالیت‌های آزمایشگاهی، مدل‌سازی، مطالعاتی و عملیاتی، در حوزه‌های جدید بالادستی فعالیت کنیم و مواردی همچون آنالیز دیجیتال مغزه‌، پردازش ژئوفیزیکی، چاه هوشمند و طراحی و مدل‌سازی پایلوت ازدیاد برداشت از این جمله است.

کد خبر 472049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =