درآمدهای حاصل از فروش نفت باید سرمایه‌گذاری شوند

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: نمی‌توان نفت را فروخت و درآمد حاصل از آن را به‌عنوان ثروت هزینه کرد، بلکه باید به‌عنوان سرمایه با آن سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش شانا، مهدی غضنفری امروز (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با موضوع حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی برگزار شد، اظهار کرد: ایران یکی از مؤسسان مجمع بین‌المللی صندوق‌های ثروت ملی است که هم‌اکنون با ۴۱ صندوق،بیش از ۴ هزار میلیارد دلار دارایی دارد.

وی با اشاره به اصولی که ایران نیز آن را پذیرفته است، افزود: چارچوب‌های صندوق باید مستحکم و اعداد و ارقام آن نیز شفاف باشد، از این رو برای جلوگیری از هرگونه رانت یا تعارض منافع، معتقدم باید هرگونه برداشت و هزینه‌کرد از سوی دولت برای عموم مردم روشن باشد که دولت سیزدهم کاملاً پشتیبان این امر بوده است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: نمی‌توان نفت را فروخت و درآمد حاصل از آن را به‌عنوان ثروت هزینه کرد، بلکه باید به‌عنوان سرمایه با آن سرمایه‌گذاری کرد.

غضنفری ادامه داد: در حکمرانی فعلی منابع حاصل از فروش نفت مستقیم به‌عنوان بودجه استفاده می‌شود، در حالی که در حکمرانی نوین معتقدیم عواید حاصل از فروش نفت به‌عنوان سرمایه بوده و باید به صندوق‌ها داده شود تا سرمایه‌گذاری و از محل آن سود کشور و بودجه تأمین شود.

وی با اشاره به نقش دولت و مجلس در حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی اظهار کرد: ورود همه عواید نفتی به صندوق، وصول مطالبات از دولت‌ها، مشارکت در انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، شفافیت و استانداردهای نوین حسابرسی و تصویب احکام پشتیبان از صندوق در برنامه هفتم توسعه از جمله مسائلی است که صندوق نیازمند آن بوده و لازم است دولت و مجلس در این زمینه ایفای نقش کنند.

کد خبر 472450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =