از طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی چه خبر؟

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تازه‌ترین وضع طرح‌ها و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی را تشریح کرد.

به گزارش شانا، رضا نوشادی با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تأمین پایدار گاز، حفظ انرژی و افزایش بهره‌مندی از این نعمت الهی داشته باشد، گفت: در زمستان‌ها که مصرف خانگی چند برابر می‌شود، نیاز به ذخایر مازاد بر منابع مورد استفاده، ضرورت می‌یابد و ذخیره‌سازی گاز پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان در زمان اوج مصرف است.

وی افزود: اهمیت این مطلب به‌قدری است که در سال‌های اخیر، جهان به‌سمت رشد ذخیره‌سازی گاز پیش رفته و ایران هم از این اقدام مستثنی نیست. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: با توجه به کمبود گاز، ذخیره‌سازی  اهمیت زیادی دارد؛ کشوری مانند هلند، ۴۰ درصد از گاز مصرفی خود را در فصل سرد از محل ذخیره‌سازی گاز تأمین می‌کند از سویی میانگین ذخیره‌سازی گاز در اروپا ۲۲ درصد است.

به گفته نوشادی، در دو کشور بزرگ تولیدکننده گاز مانند امریکا و روسیه، بخشی از مصرف فصل سرد آنها از محل ذخیره‌سازی گاز است که میانگین این ذخیره‌سازی حدود ۱۷ درصد است.

وی ادامه داد: ما هم پیشبرد پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز را در صدر اقدام‌های صنعت گاز قرار دادیم و این اولویت و اهمیت اکنون وارد تصمیم مجلس و دولت شده است، به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهوری درباره ذخیره‌سازی صحبت می‌کند و در آغاز پارسال، فاز ۲ شوریجه را کلنگ‌زنی کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تأکید کرد: تلاش پیوسته و پایسته همکاران در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است که افزون بر اینکه کار اجرای پروژه را پیش برده‌اند، بسترسازی اجتماعی هم برای اهداف انجام گرفته است؛ بسترسازی اجتماعی به‌معنای عموم مردم و جامعه فنی و اقتصادی کشور، از جمله جلب راهکارهای جذب بودجه‌ در اقدام‌های هماهنگ ارکان دولت و مجلس است.

نوشادی گفت: این بسترسازی این‌قدر قوی انجام شده که امسال در بودجه چند قسمت به موضوع ذخیره‌سازی تخصیص داده شده است‌. ذخیره‌سازی دو افق دارد؛ افق مصوب و ابلاغی که ما برای افق ذخیره‌سازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب(۱۰ درصد مصرف فصل سرد) حرکت می‌کنیم، افق بعدی نیز متعلق به برخی ارکان بالادستی است که مقدار ۲۰ درصد اعلام شده است.

 وی با تأکید بر اینکه مسئولیت مهم ذخیره‌سازی گاز برعهده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است، افزود: اکنون روزانه معادل ۵.۵ میلیون بشکه نفت، گاز طبیعی پالایش، منتقل و توزیع می‌شود و بیش از ۷۰ درصد مصرف انرژی کشور به گاز وابسته است. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به پیشرفت‌هایی که این شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در موضوع ذخیره‌سازی داشته است، درباره جزئیات پروژه‌ها، توضیح داد: در بحث ذخیره‌سازی، فاز ۱ شوریجه و فاز ۱سراجه انجام شده و اکنون ۷ طرح دیگر در دستورکار داریم که این طرح‌ها از حالت مطالعاتی و ابتدایی خارج شده است؛ از سویی فاز ۲ شوریجه ۲۰ درصد انجام شده و فاز ۲ سراجه قرارداد فعال دارد و آماده به کار است.

نوشادی تصریح کرد: در بانکول و قزل‌تپه هم به‌زودی دکل مستقر می‌کنیم. مناقصه مختار نیز به‌زودی پایان می‌یابد، میدان نصرآباد کاشان هم کارویژه ایران است، زیرا پیش از این چنین طرحی انجام نشده است؛ طرحی که نتیجه آن ذخیره‌سازی گاز در غارهای نمکی زیرزمینی است. به این شکل که گنبدهای نمکی را ابتدا به غار تبدیل می‌کنند و سپس گاز را در غار ذخیره می‌کنند.

وی یادآور شد: در یورتشا ورامین هم عملیات ذخیره‌سازی گاز در لایه‌های آبی در دستور کار است که امیدواریم تا پایان زمستان امسال، این دو میدان به مناقصه برسند و پیمانکار شناسایی شود. ما امروز، همه این پروژه‌ها را در دستور کار داریم.

کد خبر 472571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =