انرژی موضوعی تأثیرگذار در موازنه قدرت است/ هژمونی آمریکا به‌زودی فرو می‌ریزد

استاد دانشگاه تهران در نشست زمینه‌یابی همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در پویایی‌های نوظهور انرژی جهانی تأکید کرد که انرژی اکنون موضوعی تأثیرگذار در موازنه قدرت است.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست «زمینه‌یابی همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در پویایی‌های نوظهور انرژی جهانی» امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران شرکت‌هایی از کشورهای ایران و روسیه برگزار شد.

محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در سخنانی در ابتدای این نشست گفت: اگر همکاری‌های ایران و روسیه به‌عنوان یک برآیند در نظر گرفته شود، این‌ نوع نشست‌ها گام ابتدایی است و نیاز خواهد بود اینگونه نشست‌ها، مذاکرات و مطالعات افزایش یابد، بنابراین این نشست‌ها از سوی نهادهای حاکمیتی مانند مؤسسه مطالعات انرژی، می‌تواند زمینه‌یابی‌ها و تدوین برنامه اقدام را به نهادهای اجرایی دو کشور ارائه کند.

انرژی موضوعی تأثیرگذار در موازنه قدرت است

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: قالب های فکری و ذهنی برخی شهروندان ایرانی اکنون تحت تأثیر فضای رابطه قرن ۱۹ بین ایران و روسیه است و کار مهم ما در ایران از این جهت دشوار است که موضوع همکاری کشورها تابعی از ضرورت‌های راهبردی است و باید در فضای دانشگاهی و مؤسسات دولتی و شرکت‌های تخصصی شکل جدیدی از نظم جهانی را تبیین کنیم.

وی افزود: موضوع اصلی امروز این است که آیا بازیگران جهان غرب و ایالات متحده آمریکا مانند زمان ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ همچنان نقش تاریخی دارند؟ خیر، بحث اصلی این است که هر دوره تاریخی ضرورت خود را دارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه «انرژی موضوعی تأثیرگذار در موازنه قدرت است»، تصریح کرد: انرژی و کنترل انرژی اکنون نقش اساسی در موازنه‌ قدرت در داخل کشور و در منطقه و عرصه بین‌المللی دارد. دوران هژمونی مانند دهه ۱۹۹۰ نیست و کشوری که بخواهد هژمونی داشته باشد باید منابع و بازیگران را کنترل کنند.

متقی یادآور شد: اگر بازیگران حوزه همکاری‌های خود را در سطح بین‌المللی شکل دهند، امکان کنترل بازیگران هم کاهش می‌یابد و ضرورت دارد کشورهایی مانند ایران و روسیه نقش آنتی‌هژمونی ایفا کنند که اگر چنین وضعی به وجود آید، شاهد کنترل بازیگران از سوی دیگر کشورها نخواهیم بود.

هیچ‌کس نمی‌تواند سوخت‌های فسیلی را از بازار خارج کند

کوتاکوف لئنوید، استاد دانشگاه مالی دولتی فدراسیون روسیه نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه اکنون نیاز مبرمی به نفت وجود دارد و غربی‌ها سعی می‌کنند این موضوع را انکار کنند، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند سوخت‌های فسیلی را از بازار خارج کند یا جایگزین دقیقی برای آن بگذارند.

وی ادامه داد: اکنون با قیمت پایینی که سوخت‌های فسیلی دارند جایگزینی به این شکل نخواهند داشت، از سویی کشورهای غربی‌ از همه بیشتر از این نوع انرژی‌ها استفاده می‌کنند و اکنون که از روسیه نفت نمی‌خرند، خودشان متضرر می‌شوند.

استاد دانشگاه مالی دولتی فدراسیون روسیه اظهار کرد: اگر بخواهند سوخت فسیلی را از بازار خارج کنند (که ممکن نیست) همه بازارهای انرژی جهان از بین خواهد رفت و ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

لئنوید با تأکید بر توسعه توان ایران در ساخت محصولات متنوع، افزود: واقعیت این است که اکنون هیچ رقابتی بین تولیدکننده‌های گاز طبیعی در دنیا وجود ندارد و هریک از دارایی خود بهره می‌برد اما مسئله اصلی این است که غرب می‌خواهد در دنیا قلدری مالی داشته باشد و بدهی‌های بین‌المللی خود را به جای سرمایه‌گذاری جا بزند.

نظم نو جهانی به هم ریخته است

عزیز علیزاده، استاد دانشگاه هم در این نشست گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید قدم‌های واضح‌تری در حوزه قوانین بردارد. آنها دیگر نمی‌توانند برتری فناورانه خود را همیشه داشته باشند، به‌ویژه در حوزه انرژی هیچ‌چیز فعلا و در افق کوتاه‌مدت جایگزین سوخت‌های فسیلی نمی‌شود و آنها هم به این نتیجه رسیدند که شرکت‌های حوزه‌های دیگر خود را در حوزه انرژی فعال کنند و در حوزه تجدیدپذیرها هم بیشتر توجه شده است.

وی با بیان اینکه آنها همان فناوری را هم جزو مواردی گذاشتند که کشورهای دیگر به آن دسترسی پیدا نکنند، افزود: شرایطی را در دنیا ایجاد کردند که همه برای آن فناوری‌های پاک به آمریکا و غرب متکی شوند و دنیا را به چند قسمت تقسیم کردند، در حالی که ادعا دارند دنیا در حال جهانی‌شدن است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا و غرب فناوری را هم به عامل جدید ایجاد وابستگی تبدیل کرده است، بیان کرد: بنابراین نظم نو جهانی به هم ریخته و شبکه‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است.

هژمونی آمریکا به‌زودی فرو می‌ریزد

گیراویچ الکسی، معاون مدیرکل پروژه‌های گازی صندوق ملی امنیت انرژی روسیه به‌عنوان سخنران پایانی گفت: اکنون قواعدی تازه در دنیا در حال شکل‌گیری است، اما ایران و روسیه با اینکه تغییراتی را تجربه کردند، اما سبب خیر بوده و توانستند روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی هر روز در حال افزایش است و هرچه غربی‌ها بگویند قالب مصرف انرژی در حال تغییر است، این‌طور نیست، تصریح کرد: در ۲۰ سال اخیر در دنیا مصرف انرژی ۱.۵ برابر شده است، حتی در دوران کرونا این روند افزایشی تداوم داشت.

معاون مدیرکل پروژه‌های گازی صندوق ملی امنیت انرژی روسیه ادامه داد: موضوع دیگر اینکه در زمینه انرژی شکافی بین کشورهای غربی اتفاق افتاده است و آمریکا اکنون رهبر این کشورهای غربی و یکی از بزرگ‌ترین برداشت‌کنندگان حامل‌های انرژی است، در حالی که در ۲۰ سال اخیر ادعای استفاده از انرژی‌های پاک را داشتند، اما سراغ نفت شیل که بسیار به محیط زیست آسیب می‌زند، رفتند. 

الکسی تأکید کرد: این روزها آنچه خودشان در حوزه استفاده از انرژی‌های پاک علم کردند روی سر خودشان آوار شد و کنار گذاشتن استفاده از نفت روسیه، به زیرساخت‌های اروپا ضربه زده است، همچنین شکاف عظیمی هم داخل ایالات متحده آمریکا وجود دارد و پروژه صرف‌نظر از دلار در حال گسترش است، البته ما فکر نمی‌کنیم هژمونی آمریکا فردا فرو می‌ریزد، اما پس فردا فرو خواهد ریخت و دیر نخواهد بود.

به گزارش شانا، این نشست‌ تخصصی با هدف تهیه نقشه راه همکاری‌های نفتی ایران و روسیه در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری روسیه (روس‌کانگرس) و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد.

کد خبر 472684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =