صنعت پتروشیمی ایران در دنیا شناخته‌ شده است/ فرصت مطلوبی برای گسترش همکاری‌های ایران و روسیه ایجاد شده است

سفیر جمهوی اسلامی ایران در روسیه به عدم شناخت روس‌ها به توانمندی شگفتی‌آور ایران در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چشم آنها به توانمندی ایران باز شده و فرصت مطلوبی برای توسعه همکاری‌ها به‌وجود آمده است.

کاظم جلالی درباره سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی روس‌پلاست در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به افزایش حجم تجارت ایران و روسیه در یک‌ سال گذشته گفت: سبد کالاهای صادراتی ایران به کشور روسیه متنوع‌تر شده است، در حالی‌ که تا پارسال صرفاً صادرات کالاهای باغی و کشاورزی به روسیه داشتیم، اما اکنون همکاری‌ها و تعامل‌های تجاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پتروشیمی و فناوری که شامل همکاری در حوزه خدمات فنی مهندسی و صادرات فناوری ایران به روسیه می‌شود، برقرار شده است.

وی از همکاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‌ها یاد کرد و افزود: روسیه بازار بزرگی دارد که کار بسیاری را می‌طلبد و از طرفی ایران نیز افزون‌بر بازار بزرگ برای کالاهای روسی، تنوع تولید محصولات و تجهیزات را دارد که همه اینها ظرفیت بالقوه‌ای برای همکاری دو کشور فراهم می‌آورد و البته موانعی پیش روی این همکاری است که به‌مرور برطرف می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه حضور ایران در سیزدهمین نمایشگاه پتروشیمی روسیه دومین حضور پر رنگ کشور در این رویداد به‌شمار می‌رود، ادامه داد: این حضور نمایش قدرت صنعت پتروشیمی ایران در روسیه است.

گسترش مشتریان دست انتخاب ایران را باز می‌گذارد

جلالی گفت: صنعت پتروشیمی ایران پس از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته و دارای ظرفیت تولید سالانه بالای ۹۰ میلیون تن است و در دنیا بسیار شناخته شده است و در موضوع صادرات گاها نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مشتریان بسیار باشیم.

وی حضور ایران در نمایشگاه روس‌پلاست را فرصت مغتنمی برشمرد و تصریح کرد: حضور در نمایشگاه چند وجه برای صنعت پتروشیمی ایران دارد. اول توسعه بازار و مشتریان در کشور روسیه و دوم اینکه بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای حاضر در نمایشگاه داشته باشیم که مسئولان در حال کار روی این موضوع هستند.

سفیر ایران در روسیه افزود: بحث سوم توانمندی شگفتی‌آور ایران در حوزه پتروشیمی است که بسیاری از روس‌ها این حوزه را مانند بسیاری از حوزه‌ها نمی‌شناختند، بنابراین همکاری در این زمینه وجود نداشت. هم‌اکنون به‌دلیل مسائل تحریم‌ چشم‌های آنها به توانمندی ایران باز شده و فرصت مطلوبی برای همکاری به‌وجود آمده است.

فرصت مغتنم توسعه همکاری‌ها

جلالی ادامه داد: شرکت‌های بسیاری نیز در این نمایشگاه حضور یافتند و خبر دارم که قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده است که امیدواریم نتایج خوبی نیز داشته باشد.

وی اظهار کرد: باید از چند منظر قدردان پتروشیمی کشور باشیم. یکی به‌دلیل توانمند کردن خودشان که امروز پتروشیمی ایران در دنیا می‌درخشد، دوم اعتماد به دولت و حضور پر رنگ در این نمایشگاه. شرکت‌های پتروشیمی گام بسیار بلندی برداشتند و به‌رغم بازار بزرگی که در دنیا داشتند، باز هم برای توسعه بازار در روسیه اقدام کردند.

سفیر ایران در روسیه در تشریح نقشه دولت در توسعه همکاری‌ها گفت: تلاش داریم موانع این همکاری را از پیش‌روی شرکت‌ها برداریم. البته موانع از سال‌های گذشته وجود دارد که گاهی به‌راحتی قابل حل نیست. برای مثال وقتی از ترانزیت حرف می‌زنیم یعنی باید توسعه ریلی داشته باشیم، وقتی از لجستیک حرف می‌زنیم، یعنی باید سمت ساخت کشتی در خزر برویم. بعضی موانع در حوزه بانکی وجود دارد که تعاملاتی در این حوزه ایجاد شد. در حوزه گمرکی نیز تعاملات خوبی برقرار شده است و رئیس گمرکات دو کشور در تهران دیدار داشتند.

جلالی تأکید کرد که روسیه ظرفیت خوبی برای توسعه بازار دارد و باید با سرعت بخشیدن به همکاری‌ها، سهم بازار بیشتری به‌دست آوریم.

کد خبر 473766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =