خط سوم PTA/PET در پتروشیمی شهید تندگویان احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان از راه‌اندازی واحد پنبه مصنوعی (STAPLE) در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: مجوز خط سوم PTA/PET صادر شده و امیدواریم به‌زودی کارهای مقدماتی آن آغاز شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدرضا قاسمی‌شهری امروز (دوشنبه، ۲۲ خردادماه) در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان برای سال مالی ۱۴۰۱ با اشاره به تولید یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن محصول این مجتمع در سال گذشته اظهار کرد: به تفکیک، ۵۷۷ هزار تن اسید ترفتالیک خالص (PTA)، ۲۷۵ هزار تن پت بطری، ۳۷۹ هزار تن پت نساجی و ۳۵ هزار تن نخ مصنوعی(POY) پارسال در این شرکت تولید شده است.

وی با تأکید براینکه تولید پتروشیمی شهیدتندگویان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۰۵ هزار تن افزایش داشته و ۱۰ ماه از سال را بالای ۱۰۰ هزار تن تولید کرده که ثبت رکورد بی‌نظیر استمرار تولید در این شرکت است، افزود: این افزایش تولید برای این شرکت بی‌سابقه بوده است. تولید شرکت از ۸۷۰ هزار تن محصول در سال ۱۳۹۰ به یک میلیون و ۲۶۷ هزارتن در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان، تأمین و انتقال خوراک مجتمع از پتروشیمی نوری پس از حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا و تحمیل هزینه‌های سنگین از سال ۱۳۹۵ تاکنون و چالش تحریم‌ها و به دنبال آن مشکلات تأمین قطعات یدکی انحصاری و کاتالیست‌های مورد نیاز از سازندگان خارجی و مشکلات تأمین و نقل و انتقال ارز به تأمین‌کنندگان خارجی را از چالش‌های این شرکت عنوان کرد.

قاسمی‌شهری تصریح کرد: شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان اجازه صادرات محصولات را ندارد و ارز مورد نیاز را باید از شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تأمین کند.

وی داخلی‌سازی کاتالیست پالادیوم به عنوان مهمترین و پیچیده‌ترین کاتالیست صنعت پتروشیمی را از اقدام‌های شاخص شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان به منظور رفع موانع تولید دانست و گفت: این شرکت در آینده تحت هیچ شرایطی به دلیل نبود این کاتالیست متوقف نخواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان، استحصال پالادیوم از کاتالیست‌های مستعمل، راه‌اندازی انبار اتوماتیک واحد نساجی همسو با کاهش هزینه‌های انبارش و قیمت تمام‌شده محصول، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای داخلی‌سازی مواد شیمیایی، اقلام یدکی و تجهیزات از دیگر اقدام‌های شاخص این شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

قاسمی‌شهری به فروش بیش از ۶۵۹ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۱ از طریق بورس کالا اشاره و اظهار کرد: فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۵۹۴ هزار تن بوده است.

افزایش سود خالص پتروشیمی شهیدتندگویان

وی درآمد سال ۱۴۰۱ شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان را حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بهای تمام‌شده تولید، ۴ هزار میلیارد تومان سود ناخالص، ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود خالص با رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل برای سال گذشته ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان افزود: کسب عنوان برتر برای دومین سال متوالی در بورس کالا، صعود ۶ پله‌ای و کسب رتبه ۵۰ از منظر فروش در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر کشور، کسب رتبه دوم در اولین دوره فرآیند ارزیابی عملکرد و توسعه قابلیت‌ها در بین شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، سازمان برتر در رتبه‌بندی سازمان غذا و دارو، اجرای الزامات ممیزی «ایرکا» و کاهش عدد ریسک کلی شرکت از ۴.۷۸ در سال ۹۷ به زیر ۰.۶۲ در سال ۱۴۰۱ از اهم دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بوده است.

قاسمی‌شهری از راه‌اندازی واحد پنبه مصنوعی (STAPLE) در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: مجوز مشارکت در سرمایه‌گذاری خط سوم PTA/PET نیز صادر شده است و امیدواریم به زودی کارهای مقدماتی آن آغاز شود.

وی برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی مهندسی معکوس یا خرید واحد SSP، شناسایی تنگناهای تولید و مشکلات عملیاتی به منظور دستیابی به ظرفیت‌های اسمی و تولید پایدار، بهینه‌سازی مصارف حامل‌های انرژی با تعریف و اجرای پروژه‌های بهبود و رفع مشکلات و مسائل زیست‌محیطی با اجرای پروژه‌های بهبود را از دیگر برنامه‌های در دستور کار شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان عنوان کرد.

پتروشیمی شهید تندگویان، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مهم و راهبردی پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و اسید ترفتالیک خالص (PTA) درکشور است که محصولات آن در صنایع بطری‌سازی، دارویی، پزشکی، الیاف پارچه، ماسک، نخ، گان پزشکی، نخ تایر اتومبیل و ... کاربرد دارد.

کد خبر 474013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =