راه‌اندازی آتی گواهی سپرده نفت‌ خام نیاز بازار ارز است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابزارهای مشتقه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام نوسان‌های بازار را تا حد زیادی متعادل خواهند کرد، بیان کرد: ابزارهای ارزی از جمله گواهی سپرده نفت‌ خام یکی از بهترین روش‌ها برای مهار نقدینگی مازاد و سرگردان در جامعه است.

به گزارش شانا، اگر فعال بازار سرمایه باشید، بی‌شک تا امروز اخبار مربوط به راه‌اندازی گواهی سپرده نفت‌ خام به گوش‌تان رسیده‌ است. این ابزار نوین مالی اسفندماه پارسال در بورس انرژی ایران رونمایی شد و به این ترتیب این بورس از یکم فروردین‌ماه تا ۲۰ خردادماه سال کنونی میزبان دادوستد ۳۷ هزار و ۲۶۰ ورقه گواهی سپرده نفت‌ خام با ارزشی بیش از ۹۴۱ میلیارد ریال بوده‌ است.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار شانا گفت: گواهی سپرده نفت‌ خام به پرتفوی سرمایه‌گذاران تنوع می‌بخشد.

وی همچنین راه‌اندازی ابزارهای مشتقه روی گواهی سپرده را بر متعادل کردن بازار اثرگذار دانست و افزود: در همه بازارهای مالی جهان افراد با ریسک‌پذیری بالا و به‌عبارتی سفته‌باز وجود دارند که به تعبیر برخی روان‌کنندگان معاملات هم هستند، راه‌اندازی معاملات آتی و گزینه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام می‌تواند بخشی از نیاز سفته‌بازها را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه ویژگی مهم گواهی سپرده نفت‌خام را ارتباط مستقیم بین نرخ گواهی سپرده و قیمت‌های جهانی نفت‌ خام برشمرد و تصریح کرد: به‌طور طبیعی این ابزار جزو ابزارهای جذاب بازار سرمایه به شمار می‌آید و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان جامعه را به خود جذب می‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه گواهی سپرده نفت‌ خام ابزاری نوین برای تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است، بیان کرد: از سویی دیگر با توجه به اینکه قابلیت خرید این گواهی‌ها برای سبدگردان‌ها نیز فراهم‌ شده‌ است، این ابزار به گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز تبدیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادهای حاکمیتی متضمن تحویل گواهی سپرده نفت‌ خام هستند، گفت: بدیهی است که چنین ابزاری اعتماد سرمایه‌گذاران را به این الگو از سرمایه‌گذاری جذب می‌کند و به این ترتیب موضوع نقدینگی که از چالش‌های امروز اقتصاد است تا حدودی برطرف می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی بازار سرمایه، جذاب‌ نبودن برای ذائقه‌های مختلف از جمله تمایل به سرمایه‌گذاری ارزی است، اظهار کرد: اکنون عرضه گواهی سپرده نفت‌ خام می‌تواند افق‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران با ذائقه‌های سرمایه‌گذاری متفاوت بگشاید. برای نمونه، سفارش‌گیری گواهی سپرده نفت‌خام به‌صورت ارزی و تسویه آن به‌صورت ریالی است و این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که بر مبنای تغییرات قیمت جهانی نفت‌ خام معاملات خود را انجام دهند.

میرزایی با تأکید بر اینکه تنوع‌بخشی حاصل از راه‌اندازی تابلوی گواهی سپرده نفت‌ خام در بورس انرژی ایران به جذب سرمایه‌های تازه منجر خواهد شد، تصریح کرد: ممکن است این فرآیند کمی زمان‌بر باشد، اما طبیعی به نتیجه خواهد رسید. مشابه اتفاقی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید افتاد و سرانجام استقبال بالایی از آنها شد، این ابزار نو نیز مسیر ورود گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضع بازار به‌گونه‌ای است که شاهد ورود مستمر نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه‌ هستیم، گفت: در چنین‌ شرایطی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها یافتن حباب سهام بی‌ارزش و افزایش ریسک‌پذیری افراد است و نهادهای تصمیم‌گیرنده همواره به‌دنبال راه‌حلی‌ هستند تا بتوانند از این نقدینگی به‌ بهترین شکل برای کمک به اقتصاد و تولید کشور استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابزارهای ارزی از جمله گواهی سپرده نفت‌ خام یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل نقدینگی مازاد و سرگردان در جامعه است، افزود: این ابزار نو مالی، ضمن اینکه می‌تواند مسیری تازه برای ورود پول به بازار سرمایه باشد، جذابیت قابل‌توجهی برای پول‌های کم‌ریسک و بزرگ نیز دارد و می‌تواند ریسک متعادلی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

میرزایی در پایان با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی ابزارهای مشتقه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام اظهار کرد: با توجه به کارکرد اصولی و علمی که این ابزارها دارند نوسان‌های بازار را تا حد زیادی متعادل خواهند کرد که اثر آن در بلندمدت‌ در بازارهای اولیه دیده خواهد شد.

کد خبر 474206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =