بازسازی شیرهای موک‌ولد گازی به‌ همت کارشناسان شرکت نفت و گاز آغاجاری

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری از دستیابی به‌ دانش طراحی و بازسازی شیرهای موک‌ولد (Mokveld) به‌روش مهندسی معکوس در این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، جواد تقی‌زاده با بیان اینکه شیرهای به‌کارگرفته‌شده در شیرخانه‌های گازی منطقه پازنان ساخت شرکت موک‌ولد (Mokveld) با فشار کاری بالای ۲۵۰۰ پوند برای باز و بستن سیال گاز به‌کار گرفته می‌شوند، گفت: با توجه به‌ گذشت  ۵۰ سال از به‌کارگیری شیرهای موک ولد در صنعت نفت با پیچیدگی فنی و تکنولوژی خاص ساخت این ولوها، تاکنون هیچ کارگاهی موفق به دمونتاژ (باز کردن و پاشیدن) آنها نشده و برای باز کردن این ولوها نیاز به به‌کارگیری ابزارهای پیشرفته بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ابتدا دمونتاژ یک عدد ولو ۱۲ اینچ در دستور کار قرار گرفت که با ساخت ۱۵ ابزار دستی خاص بدون تخریب کوچک‌ترین قطعه در مدت ۱۵ روز نخستین ولو باز و تکنولوژی دمونتاژ آن در اختیار کارشناسان قرار گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: ساخت اورینگ‌ها، تفلون و نشت‌بندها با همکاری شرکت‌های توانمند داخلی و دعوت از آنها در محل و ارائه نمونه‌ها و اطلاعات لازم آغاز شد که بعد از ساخت اورینگ‌ها و سایر قطعه‌ها با آلیاژ خاص با نظارت بازرسی فنی، شیر ۱۲ اینچ تکمیل شد و با فشار ۴۱۰۰ پوند مورد آزمایش قرار گرفت و در طول مدت زمان آزمایش بدون کوچک‌ترین نشتی و افت فشار تأیید شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با اشاره به ارزش ۱۵ میلیارد تومانی هرکدام از این شیرهای گازی، هزینه صرف شده برای بازسازی یک شیر را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: علاوه بردستیابی به دانش ساخت، هم‌اکنون با تجربه حاصل‌شده تمامی این شیرهای گازی بدون تعویض و جایگزینی با صرفه اقتصادی بالا قابل تعمیر و بازسازی هستند.

شیرهای موک‌ولد گازی ساخت کشور آمریکا هستند و به‌صورت یکبار مصرف در چندراهه‌ها و شیرخانه‌های گازی نصب شده‌اند.

کد خبر 474277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =