ایران توانایی تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی را دارد

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه می‌توان زنجیره ارزش پتروشیمی در کشور را تکمیل کرد، گفت: ارزش جهانی مواد شیمیایی ۲.۴۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بوده است که سهم ایران از این مقدار باید قابل توجه شود.

به گزارش خبرنگار شانا، علی آقامحمدی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه) در چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران با بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بخش پلیمری ایران اظهار کرد: بیشتر محصولات پایه پتروشیمی صادر می‌شود که با توجه به ظرفیت ایجادشده در سال‌های گذشته می‌توان زنجیره ارزش این محصولات را در کشور تکمیل کرد.

وی افزود: ارزش جهانی مواد شیمیایی ۲.۴۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بوده است و سهم ایران از این مقدار باید قابل توجه شود.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، توسعه ناکافی بخش پایین‌دست زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، افزایش نیاز به منابع هیدروکربوری در آینده با توجه به طرح‌های در دست اجرا و نااطمینانی در تأمین مستمر خوراک، دسترسی به دانش‌ فنی و تجهیزات فناورانه، تنوع پایین در بازارهای هدف صادراتی و نظام انگیزشی در تکمیل و تعمیق حلقه‌های مفقوده را از چالش‌های صنعت پلیمری ایران عنوان کرد.

آقامحمدی بر ضرورت تکمیل زنجیره‌های پلیمری تأکید کرد و گفت: تهیه بسته‌های دسترسی به دانش‌ فنی و محصولات فناورانه، اصلاح نظام مالکیت با حضور حداکثری بخش خصوصی، تنوع‌بخشی در روش‌های تأمین مالی و اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت‌ها از جمله پیشنهادهایی برای رفع تنگناها و چالش‌های صنعت پلیمری است.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای دسترسی به دانش‌ فنی و فناورانه ادامه داد: ظرفیت برای توسعه صنایع پلمیری به‌طور کامل در کشور وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: چگونگی توسعه این صنعت باید به‌طور مستمر در کمیته‌های تخصصی بررسی و اعلام شود و توسعه این صنعت با تعامل مناسب با شرکت‌های پتروشیمی محقق می‌شود.

کد خبر 474450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =