توافق اوپک‌پلاس به زیان روسیه است

مدیرعامل روسنفت روسیه معتقد است که روسیه با توجه به ساختار تولید و صادراتش نسبت به دیگر اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس زیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایگور سچین در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ گفت: از آنجا که سهم صادرات نفت روسیه از تولیدش کمتر است، نسبت به دیگر کشورهای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) ضرر می‌کند.

وی افزود: رونق تولید نفت در ایالات متحده آمریکا که عضو ائتلاف اوپک‌‍‌پلاس نیست نیز نفوذ بیشتری بر بازار جهانی نفت نسبت به دیگر تولیدکنندگان داشته است.

برخی کارشناسان و تحلیلگران یادآور شده‌اند که صادرات نفت روسیه با وجود کاهش تولید همچنان در سطوح بالا حفظ شده است.

سچین گفت: بعضی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس ۹۰ درصد تولید خود را صادر می کنند، در حالی که روسیه تنها نیمی از تولید خود را روانه بازار جهانی می‌کند.

وی افزود: روسیه با سازوکار کنونی موقعیت ما را برای دسترسی به بازارهای کلیدی با محدودیت روبه‌رو می‌کند. در این زمینه به نظر می‌رسد با توجه به ابعاد مختلف بازارهای داخلی، نه‌تنها بر سهمیه‌های تولید، بلکه باید بر حجم صادرات نفت هم نظارت شود.

اعضای اوپک‌پلاس تنها مسئولیت تنظیم تولید را به‌عهده دارند و به صادرات نفت کاری ندارند.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

اوپک‌پلاس حدود ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده است، در حالی که روسنفت نیز همین سهم را از تولید نفت روسیه دارد.

سچین پس از این طی سخنانی که در پایگاه اینترنتی روسنفت منتشر شد، گفت: عربستان داوطلبانه تولید نفت را کاهش می‌دهد و در عین حال ظرفیت تولیدش را هم افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: احتمال دارد عربستان طی دو سال آینده شمار دکل‌های حفاری را حداقل یک چهارم افزایش دهد، در نتیجه تا بازه زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی حدود ۲ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

سچین در سخنرانی خود در این مجمع همچنین گفت که به‌دلیل تفاوت در ساختار اقتصادی و تولید نفت، یافتن زمینه مشترک برای کشورهای اوپک دشوارتر است.

وی گفت: در سال‌های آینده بشریت با مشکل ظرفیت‌های تولید مواجه خواهد شد و کشورهای اوپک دیگر قادر به پاسخگویی به تقاضای فزاینده نخواهند بود.

کد خبر 474484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =