افزایش صادرات با ایجاد بازارهای جدید نفت ایران در آمریکای لاتین

رئیس‌جمهوری در دومین سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر ایجاد بازارهای جدید نفت برای کشور در آمریکای لاتین تأکید کرده اس؛ موضوعی که افزون بر افزایش نقش ایران در این منطقه، به افزایش صادرات نفت کشور نیز انجامیده است.

به گزارش شانا، صادرات نفت ایران به‌دلیل تحریم‌ها در سال‌های گذشته با کاهشی قابل‌توجه همراه بود و دولت قبل افزایش صادرات نفت را تنها با حل برجام و رفع تحریم‌ها ممکن می‌دانست. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما توجه به استفاده از روش‌های مختلف برای فروش و صادرات نفت مورد توجه قرار گرفت و به‌ این ترتیب ظرفیت تولید نفت ایران افزایش یافت تا زمینه رشد صادرات نیز فراهم شود.

در همان روزهای نخست دولت سیزدهم، بازاریابی و البته بازارسازی برای نفت ایران آغاز شد. مشتریان سنتی نفت دوباره خریدار شدند و علاوه بر آنها، برخی مشتریان دور و نزدیک نیز به صف خریداران نفت ایران پیوستند.

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود محدودیت‌های مالی سخت و ادامه تحریم‌ها، ایران موفق شده تولید نفت خام خود را حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ (سال گذشته میلادی) افزایش دهد و به میانگین ۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

به نظر می‌رسد ایران فروش سریع نفت به چین را که از سه ماه سوم سال گذشته میلادی (تابستان ۱۴۰۱) حدود یک میلیون بشکه در روز بوده، حفظ کرده است. صادرات بیشتر، تولید نفت ایران را از ابتدای سال جاری میلادی با رشد ۳۵۰ هزار بشکه‌ای به حدود ۳ میلیون بشکه در روز در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد) رسانده است و ایران همچنان می‌تواند شبکه نفتی گسترده خود را حفظ کند.

اما همان‌گونه که تأکید شد، فروش و صادرات نفت ایران تنها به مشتریان سنتی مانند چین محدود نبوده است و بازار نفت ایران در دولت سیزدهم تا آن ‌سوی دریای کاراییب و آمریکای لاتین گسترش یافت.

درواقع ایران در آمریکای لاتین به جای بازاریابی، به بازارسازی روی آورد تا بازار مطمئنی برای فروش نفت خود داشته باشد و در کنار آن تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

در این زمینه ایران با بازسازی پالایشگاه‌ها نفت ونزوئلا، در کنار صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات نفت برای استفاده در این پالایشگاه‌ها را در دستور کار قرار داد که نخستین مورد آن بازسازی پالایشگاه الپالیتو بوده است.

مزیت بزرگ در بازارسازی برای نفت ایران در آمریکای لاتین این است که افزون بر صادرات نفت بدون تخفیف‌های مرسوم در شرایط تحریم، فرآورده‌های نفتی تولیدشده نیز در همان منطقه به فروش می‌رسد که درآمد ارزی بیشتری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

در این زمینه سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته و در سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ایران در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است، گفت: کشورهای آمریکای لاتین از ابتدای پیروزی انقلاب، به جمهوری اسلامی اتکا و اعتماد داشته‌اند و نباید از این کشورها غفلت شود.

وی ادامه داد: ونزوئلا از سویی کشور بسیار نفت‌خیزی است و از طرفی به‌عنوان بهشت معادن معروف است و می‌توانیم بسیاری از مواد مورد نیاز کشور را با قیمت مناسب از طریق این کشور تأمین کنیم.

رئیسی ایجاد بازارهای جدید نفت برای کشور، ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین را از دیگر مزیت‌های حضور در این منطقه دانست.

شایان ذکر است که در سفر سید ابراهیم رئیسی به منطقه آمریکای لاتین، قراردادهای مختلف نفتی به امضا رسید که از مهم‌ترین آن می‌توان به تعمیرات اساسی ایستگاه تقویت فشار گاز توسط یک شرکت دانش‌بنیان، بازسازی پایانه نفتی خوزه و ... اشاره کرد که می‌تواند در آینده نقش ایران در بازار نفت منطقه آمریکای لاتین را توسعه دهد و این منطقه را به‌ یکی از بازارهای مطمئن صادرات نفت ایران تبدیل کند.

کد خبر 474634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =