صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز باید به رفتاری جمعی در کشور بدل شود

ضرورت همکاری همه نهادها و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی به‌منظور فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز در نشست تخصصی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مصرف و ناترازی گاز مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران بعدازظهر سه‌شنبه (ششم تیرماه) در نشست تخصصی مصرف و ناترازی گاز که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان گاز استانی در محل ساختمان مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد، گفت: صنعت گاز در حوزه شبکه انتقال و توزیع به بلوغ مناسبی رسیده و درصد بهره‌مندی از گاز طبیعی در اکثر استان‌ها بسیار بالاست.

وی افزود: با توجه به روند فزاینده تقاضای گاز و نبود سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه عرضه، ناترازی بالایی به وجود آمده که این مشکل در زمان پنجساله رفع نمی‌شود بنابراین راهبرد اصلی حل این مسئله، تمرکز بر راهبردهایی است که سبب بهینه‌سازی مصرف و ایجاد زیرساخت‌ها برای اعمال حاکمیت به‌منظور تخصیص بهینه گاز و نگهداشت شبکه همزمان با مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ایجاد انگیزه برای کارکنان صنعت گاز به‌منظور اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، هوشمندسازی و مقاوم‌سازی، تصریح کرد: لازم است طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی مدیران و کارشناسان برای تخصیص بودجه امسال و سال آینده در مجمع شرکت ملی گاز ارائه شود و ستاد شرکت هم از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه استقبال می‌کند که می‌توان با این تشریک مساعی اهداف صنعت گاز را محقق کرد.

عباس اعظمی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران هم در این نشست با بیان اینکه خانه گاز ایران در بخش برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها بهینه‌سازی کمک شایانی به صنعت گاز می‌کند، اظهار کرد: ناترازی گاز پارسال حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز بود اما امسال این مقدار با توجه به پیش‌بینی‌ها به روزانه ۳۰۰ میلیون مترکعب در فصل سرد سال می‌رسد.

وی تأکید کرد: حتی با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب به تولید گاز افزوده می‌شود که مشکل را به‌طور کامل حل نمی‌کند، با این حال اگر واردات گاز از ترکمنستان نهایی شود و تا روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب واردات داشته باشیم، تأثیر قابل‌توجهی به پایداری شبکه شمال شرق کشور خواهد داشت که آرامش خاطری در آن منطقه ایجاد می‌کند.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران همچنین با تأکید بر اجرای سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی در حوزه مصرف گاز و تشکیل کارگروه‌های مختلف و تعیین تکالیفی بر عهده شرکت ملی گاز، گفت: واقعیت این است که این شرکت متولی فرهنگ و رفتار اجتماعی نیست و بهینه‌سازی مصرف گاز به‌عنوان مسئولیت اجتماعی به‌عهده این شرکت است اما اقدام‌های مناسبی از سوی این صنعت گاز انجام شده و در حال اجراست با این حال قانون به ما اجازه نمی‌دهد بیش از مسئولیت اجتماعی گام برداریم.

اعظمی یادآور شد: مجموعه روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع به‌منظور اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز بسیج شدند و تأثیر آن را هم تاکنون دیدیم اما ساختار روابط عمومی به‌تنهایی برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی کافی نیست و نیازمند فرآیند و زمان طولانی است تا صرفه‌جویی و بهینه‌سازی به رفتاری گروهی و جمعی تبدیل شود.

محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز در سخنانی با اشاره به ایجاد فضای مطلوب برای ارائه ایده‌های خلاقانه با راه‌اندازی سایت خانه گاز ایران، بیان کرد: این درگاه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود تا همه دیدگاههای کارشناسی، پیشنهادهای اجرایی و ایده‌ها در حوزه چالش‌های مصرف و ناترازی گاز دریافت کند و فرآیند اجرای آنها هم بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: این کار یک پروژه نیست که روزی تمام شود بلکه باید به‌عنوان فرآیند تداوم داشته باشد و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی جز با این همکاری و حمایت مدیران و کارشناسان این حوزه پیش نمی‌رود.

براساس این گزارش، در پایان نشست از ایده‌های برتر کارشناسان گاز استانی در حوزه مصرف و ناترازی گاز قدردانی شد.

کد خبر 474829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =