افزایش ۲ برابری سود پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه این شرکت ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت در سال ۱۴۰۱ تولید داشته است، گفت: سود این شرکت پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمحمد احمدزاده امروز (یکشنبه، یازدهم تیرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا اظهار کرد: این شرکت توانسته در دو سال گذشته با بازارهای موازی در کشور رقابت کند و امانتدار خوبی برای سهامداران با بازدهی مطلوب باشد.

وی به دو برابر شدن سود شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: سود ریالی شرکت از ۳۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید. افزون‌ بر این، سود دلاری نیز از ۱۵۰ میلیون دلار به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا بر روند صعودی درآمدزایی پنج سال گذشته شرکت تأکید کرد و ادامه داد: درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده و رشد حدود دو برابری را رقم زده است. درآمد ارزی نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

احمدزاده به ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۴۰ هزار تنی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا اشاره و اظهار کرد: این شرکت پارسال حدود ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت تولید داشته است، به‌طوری‌ که بیش از ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن محصول تولید کرده که تمام آن به فروش رفته است.

وی به منابع مختلف دریافت خوراک همچنین ارزیابی دریافت خوراک از کشورهای همسایه برای تأمین پایدار خوراک اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۱ با دریافت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خوراک، ۹۴۰ هزار تن محصول صادر کرده و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در داخل فروخته است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، نسبت بازدهی دارایی این شرکت ۵ درصد در سال ۱۳۹۸، ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد در سال۱۴۰۰ و ۳۴ درصد در سال ۱۴۰۱ بوده است.

احمدزاده در زمینه اقدام‌های شرکت برای افزایش سودآوری گفت: این شرکت افزون‌ بر خرید سهام پتروشیمی شهید تندگویان که نسبت به سود بانکی بهتر بوده یک درصد از سهام پتروشیمی مارون را نیز خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های مطالعاتی واحد استایرن انجام و زمین آن تخصیص داده شده است، افزود: در حال رایزنی برای انتخاب پیمانکار این واحد هستیم و ۲۰۰ میلیون دلار مقدار سرمایه‌گذاری این طرح پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا شیرین‌سازی هوی‌اند (برش‌های سنگین)، افزایش ظرفیت واحد تولید بنزن، تبدیل رفینت به محصولات با ارزش افزوده بالاتر با به سرویس آمدن واحد پارازایلین در دستور کار این شرکت است.

احمدزاده با تأکید بر اینکه هر واحد عملیاتی سالی یک‌بار برای حفظ سرمایه باید به تعمیرات اساسی برود، گفت: تعمیرات اساسی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با استمرار تولید و بدون از سرویس خارج کردن واحدها و توقف تولید انجام می‌شود.

وی در پایان افزود: شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در سه ماه نخست امسال ۴۸۰ هزار تن تولید واقعی داشته است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در پایان تقسیم ۱۰۰ درصدی سود به میزان ۵۶۰ تومان به ازای هر سهم را تصویب کرد.

کد خبر 475018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =