افزایش قیمت نفت در پی اعلام ریاض و مسکو برای ادامه کاهش عرضه

قیمت‌های جهانی نفت خام در پی تصمیم عربستان و روسیه برای تداوم کاهش داوطلبانه عرضه نفت در ماه اوت افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم عربستان و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه عرضه نفت در ماه اوت برخلاف چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهانی، قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) را افزایش داد.

عربستان سعودی روز دوشنبه (۱۲ تیرماه) اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا ماه اوت تمدید می‌کند، در حالی که روسیه و الجزایر هم داوطلب شدند سطح تولید و صادرات خود را برای ماه اوت به‌ترتیب روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و ۲۰ هزار بشکه کاهش دهند.

تاماس وارگا، تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام در این باره گفت: اگر این کاهش عرضه به‌طور کامل اجرا شود، این شرایط   به کاهش  در مجموع  ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه‌ای در مقایسه با ماه اوت ۲۰۲۲ منجر می‌شود و احتمال می‌رود این رقم بیشتر باشد، زیرا چند کشور در ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) قادر به اجرای تعهد تولیدی خود نیستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت در ساعت ۱۲ و ۲۲ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۸ سنت یا ۱.۷ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۲۶ سنت یا ۱.۸ درصد افزایش ۷۱ دلار و ۵ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

با این حال دو شاخص یادشده در جلسه معاملاتی پیشین (دوشنبه) پس از افزایش اولیه، به‌دلیل چشم‌انداز تیره اقتصاد کلان حدود یک درصد کاهش یافته بودند.

کریگ ارلام، تحلیلگر مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای در این باره به رویترز گفت: معاملات صبح سه‌شنبه نشان می‌دهد اعلام عربستان و روسیه برای تمدید کاهش عرضه، تغییرات اندکی در قیمت‌های نفت ایجاد کرده است.

تنها رسیدن قیمت نفت به بالای ۷۷ دلار برای هر بشکه نشان می‌دهد شرایط تغییر کرده است، در غیر این صورت سطوح پایین قیمتی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 475167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =