امدادرسانی واحد تعمیرات زیرآب شرکت نفت فلات قاره به یکی از غواصان بومی

رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان گفت: همسو با عمل به مسئولیت‌ اجتماعی، همکاران تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه لاوان، با امدادرسانی به‌موقع به یکی از غواصان محلی صید صدف که به بیماری برداشت فشار مبتلا شده بود، از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به وی جلوگیری کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، امیرعباس نوید با اشاره به اینکه ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه یکی از اهالی دهکده لاوان که ازسوی برادرش همراهی می‌شد با علائم بیماری برداشت فشار وخیم (DCS TYPE II) و درخواست کمک به دفتر این امور در منطقه لاوان مراجعه کرد، افزود: در بررسی اولیه بر اساس گفته‌های آنان مشخص شد برادر کوچک‌تر با سن ۲۲ سال در چند روز گذشته بدون رعایت برنامه برداشت فشار و مواجهات مرتبط با فیزیولوژی زیرآب، برای صید صدف در عمق حدود ۲۰ متری به دفعات و هر بار برای مدت نسبتاً طولانی غواصی کرده است. بیمار در اطراف کمر و شکم درد داشت و با خستگی مفرط، بی‌حسی در پاها و اشکال در دفع ادرار مواجه بود که نشان‌دهنده تشکیل حباب در سیستم عصبی (CNS) است.

وی افزود: با توجه به فوریت موضوع و همسو با وظیفه انسانی و اجتماعی، بلافاصله با هماهنگی انجام‌شده با مسئولان و مدیر منطقه، مجوز اجرای معالجه هایپرباریک در اتاق فشار دریافت و بیمار به همراه یکی از غواصان این امور در ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه صبح درون اتاق فشار قرار داده شد. پس از ارزیابی عصبی اولیه (Neurological exam) در عمق ۶۰ پایی و فروکش کردن نسبی برخی علائم، معالجه با رعایت اصول جدول مربوطه و اکسیژن خالص روی وی ادامه یافت.

به گفته رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان، روند برداشت فشار در جدول معالجاتی حدود پنج ساعت به طول انجامید و بیمار پس از بهبودی کامل ساعت ۱۴ از اتاق فشار خارج شد.

بیماری برداشت فشار نوع ۲ در صورت رسیدگی نکردن و درمان فوری منجر به بروز صدمه پایدار به سیستم عصبی می‌شود و کمترین عوارض آن فلج دائمی بخشی از بدن خواهد بود.

کد خبر 475280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =