عراق و توتال‌انرژی قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری امضا کردند

عراق و شرکت فرانسوی توتال‌انرژی برای مشارکت در زمینه تولید نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، عراق و شرکت توتال انرژی روز دوشنبه (۱۹ تیرماه) با هدف افزایش تولید نفت و ظرفیت تولید انرژی‌ از طریق اجرای چهار پروژه در حوزه‌های نفت خام، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر، قراردادی بلندمدت در حوزه انرژی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار امضا کردند.

این قرارداد که توافقنامه اولیه آن سال ۲۰۲۱ امضا شد، در بحبوحه اختلاف‌ها میان سیاستمداران عراقی بر سر شرایط از آن زمان تاکنون به تأخیر افتاد، اما سرانجام در ماه آوریل زمانی که بغداد موافقت کرد سهمی کمتر از تقاضای اولیه یعنی ۳۰ درصد را در اختیار گیرد، نهایی شد.

سهم توتال‌انرژی در این قرارداد همکاری ۴۵ درصد و قطر انرژی ۲۵ درصد است.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال انرژی در آیین رسمی امضای این قرارداد در بغداد با حضور حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، این روز را روزی تاریخی خواند و گفت: این پروژه تابستان امسال کلید می‌خورد و طی چهار سال آینده ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: این روز آغاز است و ما پروژه‌ها را طی چهار سال آینده به نفع همه در عراق تحویل خواهیم داد.

پروژه یکپارچه افزایش تولید گاز (GGIP) با هدف بهبود تأمین برق کشور، از جمله جمع‌آوری گازهای مشعل در سه میدان نفت و استفاده از گاز جمع‌آوری‌شده برای تأمین گاز نیروگاه‌های این کشور انجام می‌شود.

میدرعامل توتال انرژی گفت: یک نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی برای تأمین برق شبکه منطقه‌ای بصره ساخته می‌شود و از شرکت عربستانی «آکوا پاور» (ACWA Power) برای پیوستن به این پروژه دعوت شده است.

عبدالغنی درباره پروژه خورشیدی گفت: این آغاز واقعی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در عراق است.

پروژه یکپارچه افزایش تولید گاز شامل تصفیه‌خانه‌ای است که عراق خشکسالی‌زده را قادر می‌سازد به جای آب شیرین محدود رودخانه‌ها و مرداب‌ها، از آب دریا در فرآیند تولید نفت پرمصرف آب استفاده کند.

پویانه گفت: امیدوارم این سیگنال قوی برای سرمایه‌گذاران دیگر برای آمدن به عراق باشد.

اکسون موبیل، شل و بی‌پی همگی در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود در عراق را کاهش داده‌اند و باعث رکود در تولید نفت این کشور شده‌اند.

ظرفیت تولید نفت عراق در سال‌های اخیر حدود ۵ میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

مدیرعامل توتال گفت: قرارداد تازه امضاشده شامل برنامه‌هایی برای رساندن ظرفیت تولید روزانه میدان راتاوی بصره به ۱۲۰ هزار بشکه نفت طی دو سال و سپس به روزانه ۲۱۰ هزار بشکه ظرف چهار سال است.

کد خبر 475532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =