۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
  • کد خبر: 475696
۵۰ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس در تهران ساخته می‌شود

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شهرداری تهران برای ساخت ۵۰ جایگاه کوچک‌مقیاس در شهر تهران ازسوی شهرداری در آینده نزدیک خبر داد.

علی‌اکبر عرب‌عامری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: با امضای یک تفاهم‌نامه بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شهرداری تهران، حدود ۵۰ جایگاه کوچک مقیاس عرضه سوخت در سطح شهر تهران احداث خواهد شد.

وی درباره مشخصات فنی این جایگاه‌ها افزود: این جایگاه‌ها در زمین‌هایی به ابعاد ۲۵ در ۱۵ متر احداث خواهد شد و دارای یک سکو و چهار نازل است که هم‌زمان امکان سوختگیری چهار خودرو را فراهم می‌کند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هدف از احداث این جایگاه‌ها را تسهیل در روند توزیع سوخت در کلانشهر تهران و رفع محدودیت‌های مربوط به تعداد جایگاه‌ها در برخی از نقاط پایتخت به‌ویژه در نیمه شمالی اعلام و بیان کرد: هم‌اکنون تعداد ۱۲ زمین از زمین‌های معرفی‌شده از سوی شهرداری مورد تأیید این شرکت قرار گرفته است که با آغاز عملیات اجرایی، پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد جایگاه‌ تا سه، چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

عرب‌عامری تصریح کرد: امکان احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در همه کلانشهرها ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد تا در مکان‌هایی که قیمت زمین بالاست، بتوانیم با این راهکار توزیع سوخت را تسهیل کنیم، ویژگی‌های فنی، ابعاد زمین و محل قرارگیری نفتکش‌ و مخازن در این جایگاه‌ها براساس استانداردهای ۱۲۰۵۴ آماده شده است و همه موارد ایمنی برای احداث در کلانشهرها در نظر گرفته خواهد شد.

وی احراز مالکیت زمین را از شروط نخست دریافت مجوز احداث جایگاه‌ در سامانه مجوز جایگاه‌های سوخت اعلام و اظهار کرد: پس از اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، شهرداری می‌تواند بنا به صلاحدید خود، بهره‌برداری این جایگاه‌ها را به شرکت‌های بهره‌بردار خصوصی واگذار کند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هزینه اصلی احداث جایگاه به‌ویژه در کلانشهرها را مربوط به زمین دانست و افزود: تجهیزات فنی موردنیاز برای احداث این مجاری عرضه، دقیقاً مشابه جایگاه‌های موجود است و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث یک جایگاه‌ کوچک مقیاس بدون احتساب زمین، حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عرب‌عامری با اشاره به حضور نماینده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تدوین استاندارد ۱۲۰۵۴ بیان کرد: این امکان وجود دارد تا در آینده با شماری تغییرات و سازوکارها در قسمت عمرانی نظیر انتقال مخزن به زیرجایگاه یا محل تخلیه و تأیید سازمان ملی استاندارد، ابعاد این جایگاه‌ها باز هم کاهش یابد.

وی تأکید کرد: در جایگاه‌های عرضه سوخت کنونی شهر تهران به‌دلیل قدیمی بودن و ساخت طبق استانداردهای پیشین، فاصله سکوها با هم کم است و ظرفیت سوختگیری کمی وجود دارد، اما امیدواریم با احداث این جایگاه‌های کوچک، از حجم ترافیک ورودی در جایگاه‌های سطح پایتخت به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاسته شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش تصریح کرد: اگرچه به دلیل محدود بودن تعداد جایگاه‌ها در مناطق شمالی شهر تهران، اولویت با نیمه شمالی شهر است، اما در هر نقطه که زمینی وجود داشته باشد، این آمادگی وجود دارد تا با بررسی دیگر شرایط، مجوز ساخت جایگاه صادر شود.

کد خبر 475696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =