آمارهای ناامیدکننده اقتصادی چین قیمت نفت را کاهش داد

قیمت‌ جهانی نفت خام در پی آمارهای منتشرشده مبنی بر کاهش تولید ناخالص داخلی چین، بیش از یک درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، پس از آنکه آمارهای مربوط به رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار چین نگرانی درباره تقاضا در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان را تشدید کرد، قیمت نفت در روز دوشنبه (۲۶ تیرماه) بیش از یک درصد کاهش یافت، در حالی که ازسرگیری نسبی تولید نفت در تأسیسات لیبی که فعالیتشان متوقف شده بود نیز بازار را تحت تأثیر قرار داد.

قیمت نفت خام  شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه با یک دلار و ۱۲ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۹ سنت یا ۱.۵ درصد افت، ۷۴ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه ماه دوم رشد سالانه ۶.۳ درصدی را ثبت کرد، در حالی که این رقم در مقایسه با برآورد ۷.۳ درصدی تحلیلگران متفاوت بود، روند بهبود شرایط اقتصادی پس از لغو محدودیت‌های کرونایی به‌دلیل تضعیف تقاضا در داخل و خارج از کشور به‌سرعت کاهش یافت.

ارقام اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد مقام‌های چینی با شرایط دلهره‌آوری برای حفظ روند بهبود اقتصادی روبه‌رو هستند، زیرا رشد اقتصادی نسبت به سه ماه پیشین ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

وارن پترسون، رئیس تحقیقات کالاهای مؤسسه آی‌ان‌جی در این باره گفت: تولید ناخالص داخلی کمتر از حد انتظار بود، بنابراین نمی‌تواند نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین را کاهش دهد.

هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی سه هفته رشد داشته‌اند و به بالاترین حد خود از آوریل هفته گذشته رسیده‌اند و با توجه به کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) و کاهش تولید غیرمنتظره در لیبی و نیجریه روبه‌رو شده‌اند.

نفت همچنین روز دوشنبه تحت فشار ازسرگیری تولید در دو میدان از سه میدان نفتی لیبی که هفته گذشته فعالیتشان متوقف شده بود قرار گرفت.

تولید در چند میدان نفتی لیبی با اعتراض به ربوده شدن وزیر دارایی پیشین متوقف شده بود.

دو منبع روز جمعه گفتند که احتمال می‌رود صادرات نفت روسیه از پایانه‌های غربی این کشور در ماه آینده میلادی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد، که نشانه ای از آن است که مسکو به تعهد خود برای کاهش عرضه همزمان با عربستان عمل می‌کند.

کد خبر 475743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =