۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
  • کد خبر: 476149
 حذف خاطره بی‌برقی با همت صنعت نفت

صنعت نفت برای تأمین کامل سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها و ورود مازاد برق خود به چرخه سراسری که سبب پایداری شبکه برق کشور می‌شود از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده و همراه با وزارت نیرو در مبارزه با خاموشی می‌کوشد.

به گزارش شانا، خاموشی‌های مکرر آن هم در اوج گرمای تابستان، پدیده ناخوشایندی بود که تا چند سال اخیر دامان سراسر کشور را فراگرفته بود و مردم مستأصل در خبرها به‌دنبال برنامه‌های زمان‌بندی ساعات و مناطق خاموشی می‌گشتند؛ موضوعی که نه خُلق خوشی باقی گذاشته بود و نه فرصتی برای چاره‌اندیشی.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های مستمر و اقدام‌های به‌موقع در حوزه تولید، عرضه و مصرف برق، خاموشی‌ها به تاریخ پیوست که در این میان صنعت نفت نقش‌ مهمی در حفظ پایداری شبکه برق داشته است تا آنجا که می‌توان از صنعت نفت به‌عنوان روشن‌کننده چراغ نیروگاه‌ها یاد کرد.

 سهم بالای گاز در سبد سوختی نیروگاه‌ها

 در تشریح این موضوع نخست باید اشاره کرد که نیروگاه‌های حرارتی تولیدکننده بخش عمده‌ای از نیاز مصرف برق در کشور هستند، اما یکی از مسائل مهم در بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، تأمین سوخت آنهاست که این نیروگاه‌ها از گاز به‌عنوان سوخت نخست و از سوخت مایع به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند. البته در فصل سرد سال سهم گاز از سبد سوختی نیروگاه‌ها به‌دلیل تأمین پایدار گاز بخش خانگی و اولویت این موضع، کمتر می‌شود، اما در فصل تابستان که گاز در بخش خانگی مصرف کمتری دارد، فرصت برای بهره‌برداری بیشتر نیروگاه‌ها با سوخت گاز مهیاست تا در مجموع سالانه سهم سوخت گاز از سبد سوختی به ۸۰ درصد برسد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این باره از افزایش بیش از ۳ میلیارد مترمکعبی حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در بهار امسالن سبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: حجم گاز ارسالی به نیروگاه‌ها از ابتدای امسال تا پایان بهار، ۲۱ میلیارد و ۸۱۴ میلیون مترمکعب بوده است.

 وی با بیان اینکه این شرکت در تعامل حداکثری با وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با گازرسانی به نیروگاه‌ها نقش بی‌بدیلی در حفظ جریان پایدار برق کشور دارد، به ثبت رکورد تازه تحویل گاز به نیروگاه‌ها تا بیش از ۳۱۰ میلیون مترمکعب در روز اشاره کرد که رکوردی تازه در این حوزه به‌شمار می‌آید.

به گفته معاون وزیر نفت، شرکت ملی گاز ایران از ابتدای امسال در مقاطع مختلف با وجود افزایش مصرف گاز در دیگر بخش‌ها، فراتر از برنامه تعهد خود به نیروگاه‌ها گازرسانی کرده است.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در تازه‌ترین گزارش خود درباره حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها، به خبرنگار شانا گفته است که این مقدار در روزهای آغازین مردادماه امسال روزانه ۳۱۱ میلیون مترمکعب بوده و نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز کشور همچنان از ذخیره سوخت مایع استفاده نمی‌کنند.

شایان‌ ذکر است نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز کشور پس از بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده سهم بیش از ۳۰ درصدی از کل مصرف سالانه گاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که با توجه‌ به پراکندگی نیروگاه‌ها در همه استان‌های کشور، زیرساخت‌های لازم در شبکه انتقال و توزیع گاز کشور به‌منظور تأمین گاز این بخش از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده است.

از سویی طبق آمار وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ هم حجم تولید کل برق در کشور، ۳۷۰ میلیارد کیلووات‌ ساعت بوده که از این مقدار، ۹۳.۸ درصد از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید شده که این مهم نشان‌دهنده نقش بارز شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی در تأمین پایدار انرژی موردنیاز در همه بخش‌های کشور است.

 حذف خاطره بی‌برقی با همت صنعت نفت

سهم ۵۰ درصدی میدان مشترک پارس جنوبی در تولید برق کشور

میدان مشترک پارس جنوبی از جمله میدان‌هایی است که نقش‌ برجسته‌ای در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و تولید برق کشور دارد تا آنجا که بنا به گفته سیدهاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، ۷۰ درصد گاز و ۵۰ درصد برق کشور از این میدان تأمین می‌شود و شاهرگ حیاتی انرژی کشور است.

 او با اشاره به وابستگی شدید سبد انرژی کشور به گاز گفت: در شرایط عادی ۹۲ درصد برق کشور از گاز تولید می‌شود و کاهش تولید گاز بر تولید برق نیز اثرگذار است.

 توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باهدف مقابله با خاموشی

نباید فراموش کرد که صنعت نفت از صنایع پرمصرف انرژی به‌ویژه برق در کشور است، از این‌ رو ساخت نیروگاه تولید برق از الزام‌های پروژه‌های صنعت نفت است. به‌دنبال این هدف، وزارت نفت دولت سیزدهم سال ۱۴۰۱ چند واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را به‌منظور کمک به پایداری برق کشور به بهره‌برداری رساند تا با استفاده از افزایش توان تولید برق از طریق نیروگاه‌های صنعت نفت، خاموشی در شبکه برق کشور صورت نگیرد.

 دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی و واحد بخار نیروگاه غرب کارون از جمله واحدهای بخار نیروگاه‌های صنعت نفت هستند که سال ۱۴۰۱ عملیاتی شدند. واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵۰ میلیون یورو و ۲۳۴ هزار دلار و مبلغ ۳۶۵ میلیارد ریال در هفتم شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و واحد دوم بخار این نیروگاه نیز به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار ۱۱ اسفندماه به دستور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید تا با انتقال توان خود به شبکه سراسری برق کشور بخشی از فشار ناشی از مصرف برق را بکاهد.

 نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت هم به‌منظور تأمین کمبود تولید انرژی الکتریکی موردنیاز پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان مربوط به فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲-۲۴، مجتمع پالایشگاهی سیراف، همچنین افزایش پایداری شبکه برق شرکت نفت و گاز پارس در منطقه عسلویه و کنگان، در مجاورت نیروگاه گازی متمرکز ساخته شده است که بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت در سه بلوک با افزایش ظرفیت تولید برق این نیروگاه، پشتیبانی قابل‌توجهی از تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی خواهد داشت.

 حذف خاطره بی‌برقی با همت صنعت نفت

 فاز بخار نیروگاه غرب کارون از دیگر راهکارهای وزارت نفت دولت سیزدهم در کمک به تولید برق کشور است که هم‌زمان با افزایش ظرفیت ۱۶۰ مگاواتی این نیروگاه هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

 نیروگاه سیکل ترکیبی یادشده شامل دو واحد گازی به ظرفیت اسمی ۱۶۶ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۱۶۰ مگاوات در مجموع به ظرفیت اسمی ۴۹۲ مگاوات در شرایط استاندارد ساخته شده است.

 برای اجرای این طرح ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که بازپرداخت آن با تضمین ۲۰ساله خرید برق از نیروگاه از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 476149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =