خاک‌های آلوده به نفت با روش گیاه‌پالایی پاک‌سازی شد

پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی برای نخستین‌بار به‌صورت درجا با روش گیاه‌پالایی در تنگه گندم‌کار استان چهارمحال و بختیاری با دانش‌فنی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، از پارسال عملیات بهسازی خاک با افزودن عناصر مورد نیاز خاک‌های آلوده در منطقه گندمکار آغاز شد، از این رو پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی به روش گیاه‌پالایی از سوی کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان و با نظارت کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست استان چهار محال و بختیاری در منطقه گندم‌کار انجام شد.

بر اساس این گزارش، این پروژه با کاشت ۵۷۰ اصله نهال در محل‌های پایین‌دست و بالادست خط لوله نفت مارون در منطقه گندم‌کار پیگیری و انجام شده است که در این فرآیند ریشه گیاه برهم‌کنش بسیار خوبی با باکتری‌های تجزیه کننده ترکیبات نفتی در خاک برقرار می‌کند، و این امر منجر به تجزیه سریع‌تر آلاینده‌ها توسط باکتری در خاک می‌شود.

گفتنی است بر اساس آنالیزهای انجام شده از سوی آزمایشگاه‌های محیط زیست، این پروژه با موفقیت انجام شده و غلظت آلودگی هیدروکربنی در خاک منطقه به محدوده‌ استاندارد یعنی یک درصد رسیده است.

کد خبر 476180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =