از حق ایران‌ در میدان آرش کوتاه نمی‌آییم/ افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته‌های آینده

وزیر نفت با اشاره به میدان‌های مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس گفت: ذره‌ای از حق ایران در بهره‌برداری از میدان آرش کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۱۱ مردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران چند میدان مشترک گاز و نفت با کشورهای همسایه دارد، اظهار کرد: الحمدالله با تفاهم این میدان‌ها در حال بهره‌برداری هستند.

وی درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است، تصریح کرد: در این باره به کشور کویت اعلام کردیم مانند دیگر میدان‌های مشترک این آمادگی را داریم تا به‌صورت مشترک بهره‌برداری کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. 

وزیر نفت افزود: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

ایجاد کارت سوخت بانکی نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هاست

اوجی همچنین درباره کارت سوخت بانکی اعلام کرد: ایجاد کارت سوخت بانکی به‌صورت پایلوت از طریق یکی از جایگاه‌ها انجام شده، اما به زیرساخت گسترده‌ای در کشور نیاز دارد و در این باره افزون بر وزارت نفت باید شبکه بانکی و وزارت اقتصاد پای کار باشند.

وی درباره اینکه با اجرای این تغییر آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟ تصریح کرد:‌ خیر، در قیمت بنزین اثری ندارد و امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها به‌صورت فراگیر کارت سوخت بانکی نهایی شود.

اقدام دولت برای جمع‌آوری گازهای مشعل

وزیر نفت درباره اقدام‌های این وزارتخانه برای جمع‌آوری گازهای مشعل به‌عنوان ثروت ملی یادآور شد: در دولت سیزدهم اقدام‌های بسیار مثبتی برای جمع‌آوری گازهای مشعل انجام دادیم، البته می‌دانید که این گازها همراه با تولید نفت و میعانات نفتی و پالایشگاه‌های گازی استخراج می‌شوند.

اوجی با بیان اینکه در وزارتخانه نفت همه پروژه‌های گازهای مشعل تعیین‌تکلیف شدند، اضافه کرد: برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شده و در این مدت دو پروژه به بهره‌برداری رسیده است که یکی از آنها با حضور رئیس‌جمهوری بود که ان‌جی‌ال ٣٢٠٠ در مجموعه گازی هویزه است و گازها غرب کارون را جمع‌آوری می‌کند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده در وزارت نفت بنا داریم گازهای مشعل که همراه میدان‌ها را است تا پایان دولت سیزدهم جمع‌آوری کنیم.

فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال آماده بهره‌برداری است

وزیر نفت همچنین با اشاره به یک خبر خوب برای کشور گفت: آخرین فاز پارس جنوبی که فاز ۱۱ است و مهم‌ترین و مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی به‌شمار می‌آید، حدود ۲۰ سال برای تکمیل آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره‌برداری از این فاز با حضور رئیس‌جمهوری در دستور کار قرار دارد.

اوجی با بیان اینکه روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب از میدان پارس جنوبی در فاز ۱۱ بهره‌برداری خواهد شد،‌ اظهار کرد: صفر تا ۱۰۰ این فاز در دولت سیزدهم انجام شد و سه سال زودتر از برنامه‌ به نتیجه رسید.

۱۵۴ محل برای نصب سیستم میترینگ‌‎ها شناسایی شده است

وی درباره کارهای انجام‌شده وزارت نفت در نصب سیستم میترینگ‌ها (سیستم اندازه‌گیری حجم یا جرم سیالات) گفت: میترینگ‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی بوده و در قانون بودجه ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن در بخش بالادستی،‌ پایین‌دستی گاز،‌ نفت و فرآورده‌های نفتی و گازی دیده شده است.

وزیر نفت یادآور شد: ۱۵۴ نقطه توسط همکاران برای نصب میترینگ‌ها شناسایی شده که امیدواریم به‌صورت جدی نصب و  تکمیل شوند.

کد خبر 476402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =