عملیات اجرایی احداث پتروشیمی ابن‌سینا آغاز شد

عملیات اجرایی احداث پتروشیمی ابن‌سینا امروز (شنبه، ۲۸ مردادماه) با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همدان آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، این طرح تولید اتیلن اکساید و زنجیره پایین‌دستی تا ۳۰۰ هزار تن در سال را در برنامه دارد و حجم سرمایه‌گذاری ارزی طرح ۲۹۱ میلیون یوروست که ۸۰ درصد وام از محل منابع ارزی داخلی صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد آورده نقدی سهامداران است.

۲۲۵ میلیون یورو تسهیلات برای پتروشیمی ابن‌سینا پیش‌بینی شده است که در طول چهار سال در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار و ۲۰ هزار مترمربع زیربنا احداث می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

از مزیت‌های این طرح می‌توان به فراهم بودن امکان دسترسی به خوراک مورد نیاز و امکان اجرای طرح توسعه در آینده، دسترسی به امکانات زیربنایی مانند برق، آب، سوخت گاز، بنزین و خطوط ارتباطی، توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی برای تأمین نیاز داخلی و ارزآوری بیشتر، کاهش بیکاری در نتیجه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر، ایجاد امنیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش خصوصی و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد کشور به‌دلیل ارزش افزوده بالاتر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

امیر آذری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ابن‌سینا همدان در این باره گفت: ضریب اشتغال این شرکت در دوره بهره‌برداری ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم برآورد شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری شده است، همچنین تولیدات آن به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ابن‌سینای همدان، مطالبات و خواسته‌های این مجموعه را دایر شدن گمرک در منطقه ویژه جهان‌آباد برای تسریع و تسهیل در واردات و صادرات کالاها دانست.

محل احداث پتروشیمی ابن‌سینا منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد واقع در شهرستان فامنین از توابع استان همدان است.

محصول نهایی این طرح سالانه ۱۱ هزار تن مونو اتیلن گلایکول، ۱۰۱ هزار تن انواع اتوکسیلات‌ها، ۵۶ هزارتن گلایکول اتر و ۳۲ هزار تن متیل دی اتانول آمین است.

کد خبر 477180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =