تولید روزانه نفت خام مناطق نفت‌خیز جنوب به ۳ میلیون بشکه رسید

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ظرفیت تولید روزانه نفت خام کشور را ۴ میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۳ میلیون بشکه در مناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی شمن اعلام این خبر، گفت: گازهای همراه نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی‌ها هستند و می‌توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متأسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از سوی دولت وقت و تأمین نکردن اعتبار لازم سبب شده طرح آماک به‌طور کامل اجرا نشود.

وی افزود: با اجرای طرح آماک، حدود ۸۶ درصد گازهای همراه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب جمع‌آوری می‌شود که به مصرف داخلی یا تزریق در مخازن نفتی برای صیانت از توان تولید، اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: برای باقی گازهای همراه نفت این شرکت طرح‌هایی با مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در حال اجراست تا ضمن تأمین خوراک این شرکت‌ها، از سوزاندن گازهای همراه در مشعل‌ها جلوگیری شود.

دانشی گفت: اجرای پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در حوزه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز در چارچوب سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی مارون و پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با هدف تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پیگیری اجرای قرارداد واحدهای جمع‌آوری و فرآورش گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ به‌ترتیب در حوزه جنوب غرب و غرب کشور با هدف جمع‌آوری حدود ۱۲ میلیون مترمکعب در روز گازهای مشعل به‌عنوان خوراک صنعت پتروشیمی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پروژه‌های زیادی در مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران برای جلوگیری از سوزاندن گاز در مشعل تعریف شده است، به‌نحوی که بعضی از آنها بهره‌برداری شده‌اند و بعضی در مرحله اجرا هستند.

کد خبر 477363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =