برنامه‌ریزی نیجریه برای ازسرگیری تولید در ۴ پالایشگاه نفت

وزیر نفت نیجریه از تلاش این کشور برای ازسرگیری فعالیت چهار پالایشگاه دولتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هاینکن لوکپوبیری، وزیر نفت نیجریه روز جمعه (سوم شهریورماه) اعلام کرد که چهار پالایشگاه نفت این کشور تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پالایشگاه «پورت هارکورت» در جنوب نیجریه نیز اوایل دسامبر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

دولت نیجریه سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که پالایشگاه «پورت هارکورت» از پایان سال ۲۰۲۲ میلادی پالایش نفت خام را آغاز می‌کند. با این حال، وزیران پیاپی نفت و مدیران شرکت ملی نفت نیجریه از برنامه‌های ناموفق برای راه‌اندازی دوباره، نوسازی یا توسعه پالایشگاه‌ها خبر داده‌اند.

لوکپوبیری که این هفته به‌عنوان وزیر نفت نیجریه منصوب شد، روز جمعه از عملیات نوسازی پالایشگاه دو واحدی ۲۱۰ هزار بشکه‌ای «پورت هارکورت» بازدید کرد.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه «پورت هارکورت» تا پایان سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: دو پالایشگاه دیگر در شهرهای واری و کادونا در بازه زمانی سه ماه نخست تا پایان سال ۲۰۲۴ پالایش نفت خام را آغاز می‌کنند.

لوکپوبیری گفت: هدف ما این است که اطمینان یابیم واردات سوخت نیجریه تا چند سال آینده متوقف می‌شود.

نیجریه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا، تقریباً تمام سوخت پالایشگاهی موردنیاز خود را به‌دلیل ظرفیت ناکافی و عملیات تعمیر و نگهداری نامناسب وارد می‌کند.

فعالیت چهار پالایشگاه دولتی فرسوده این کشور شامل پالایشگاه کادونا در شمال نیجریه با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه و سه پالایشگاه در دلتای نفت‌خیز نیجر از جمله پالایشگاه ۱۲۵ هزار بشکه‌ای واری سال‌ها متوقف شده است.

عملیات نوسازی پالایشگاه پورت هارکورت پس از انعقاد قرارداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری با شرکت تکنیمونت ایتالیا در سال ۲۰۲۱ در حال انجام است. وزارت نفت نیجریه ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد بازسازی این پالایشگاه ۴۴ ماه ادامه خواهد داشت.

این کشور هم‌اکنون برای پایان دادن به واردات سوخت به یک پالایشگاه ۶۵۰ هزار بشکه‌ای در روز چشم دوخته است که توسط الیکو دانگوت، ثروتمندترین مرد آفریقا، ساخته می‌شود.

کد خبر 477526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =